Twinkle | Digital Commerce

Wehkamp.nl scoort het best in spijkerbroekentest

2017-05-28
180101
  • 1:25

Wehkamp.nl geniet de grootste voorkeur als koopplek voor een spijkerbroek, concludeert usability bureau WUA!. Bij 15 procent van de respondenten is het webwarenhuis favoriet. Zalando en H&M delen de tweede plek; 13 procent koopt zijn of haar jeans daar het liefst. Op ruime afstand volgt V&D met 7 procent.

WUA! gaf een panel van honderd respondenten de opdracht een spijkerbroek te kopen op internet. Ze kregen een leeg browserscherm en anderhalf uur de tijd om zich te oriënteren. Het Amsterdamse bureau baseert de resultaten op het surfgedrag en de antwoorden die respondenten gaven op vragen.

Zalando best gevonden
Gedurende de gestelde shoptermijn van 90 minuten stuitten twee op de drie respondenten (66 mensen ofwel 66 procent) op Zalando, dat daarmee van alle aanbieders het best werd gevonden. Wehkamp.nl scoort een vindbaarheid van 62 procent, H&M van 53 procent. WUA! constateert dat Zalando weliswaar veel verkeer trekt én bezoekers gewenste filters biedt op merk, maat, kleur, model en prijs, maar dat de site bij veel consumenten ook ergernis oproept. Dat lijkt vooral het gevolg van het enorme aanbod van meer dan drieduizend spijkerbroeken.

Topcores
Dat Wehkamp.nl uiteindelijk op de voorkeur van de meeste respondenten mag rekenen, hangt samen met hoge cijfers voor eerste indruk (7,7), vormgeving (7,5) en gebruiksvriendelijkheid (7,4). Op al deze facetten kwam het vlaggenschip van Twinkle100-aanvoerder RFS Holland Holding als beste uit de bus. Wehkamp,nl’s overall ‘web performance score’ ligt met een 7,3 een half punt hoger dan die van Zalando.nl. H&M scoort een 6,6, ruim voor V&D, dat Bonprix.nl weer op gepaste afstand houdt.



Meer informatie over het onderzoek vindt u op de site van WUA!.