Twinkle | Digital Commerce

‘Albert Heijn biedt webshopper beste ervaring’

2018-05-16
20601159
  • [nieuws]
  • 1:14

Albert Heijn komt met afstand het best uit een gebruikersonderzoek van WUA. Ah.nl wordt niet alleen het meest bezocht, ook converteert de site beter dan die van concurrenten.

Voor het ‘online experience benchmark onderzoek’ vroeg WUA tweehonderd respondenten op zoek te gaan naar (bezorg)boodschappen voor een diner met vier personen. Belangrijk om te vermelden is dat er uiteindelijk niet werd besteld, en dus ook niet betaald, gecommuniceerd of geleverd.

Oriëntatie
De benchmark van WUA maakt wel duidelijk hoe Nederlanders zich oriënteren op een dergelijke aankoop van online boodschappen. Daarbij zijn verschillende onderdelen onder de loep genomen, waaronder de vindbaarheid, de eerste indruk en de geboden verdieping.

Met een overall score van 90 punten geeft Albert Heijn de concurrentie het nakijken:


Conversie
Ah.nl werd door 98 procent van de respondenten gevonden (lees: gebruikt) tijdens het oriëntatieproces. Een meerderheid van 54 procent zou de uiteindelijke keuze ook op de Zaanse grootgrutter laten vallen. Hoewel runner-up Jumbo ook door het leeuwendeel van de shoppers werd bezocht (83 procent), zou slechts 11 procent van de respondenten daar de beoogde boodschappen doen.

Een en ander wordt visueel gemaakt in onderstaande figuur:


Op de site van WUA is meer informatie over de benchmark beschikbaar.

Food & E-commerce
Online boodschappen staan centraal in Food & E-commerce, een congres dat Twinkle op 5 juni organiseert met Distrifood. Op het programma in Utrecht staan sprekers van onder andere Plus, Picnic, GfK, bol.com, de Rijksuniversiteit Groningen, Wijnvoordeel en Stockon.