Vergelijk.nl heeft zijn cpc-tarieven verlaagd voor webwinkels die producten direct laten bestellen op de vergelijkingssite. Met de stap hoopt Vergelijk.nl meer webwinkeliers te interesseren voor zijn cps-model.
Vergelijk.nl, onderdeel van de Compare Group, is dicht bij de oplevering van een nieuwe site. Daarop zal de mogelijkheid om producten direct te kopen prominenter worden. Webwinkeliers die met de vergelijker samenwerken op basis van dit cps-model (cost per sale), krijgen 30 procent korting op cpc-tarieven (cost per click). Ze betalen dus minder dan andere webwinkeliers voor bezoekers die van de vergelijker uitklikken naar hun site.
Beloning voor informatie
Van Wijngaarden, countrymanager bij Vergelijk.nl, erkent dat het onderscheid in tarieven ‘best gedurfd mag worden genoemd’. Hij motiveert het klikprijsverschil met de data die Vergelijk.nl vergaart van verkooppartners: ‘Daarmee kunnen we onze content verrijken. Het gaat om erg waardevolle informatie voor consumenten en dat willen we graag belonen.’
Commentaar
Van Wijngaarden laat weten dat er wel wat commentaar is gekomen van webwinkels. Volgens hem kwam die vooral van partijen die wel willen, maar nog niet kunnen aanhaken op het winkelmandje omdat ze daarvoor nog geen API hebben. ‘Deze winkels proberen we zoveel mogelijk tegemoet te komen door voor ze te bemiddelen bij externe ontwikkelaars. Dat wordt positief ontvangen.’
Winkelprestatiescore
Op het nieuwe Vergelijk.nl is een prominente(re) rol weggelegd voor de 'winkelprestatiescore', eerder dit jaar geïntroduceerd als merchants performance score. De prestatie-indicator hangt ook samen met het winkelmandje van Vergelijk.nl, dat informatie over voorraden en verzending ontsluit voor bezoekers. ‘We kijken of webwinkels zich houden aan hun beloftes’, aldus Van Wijngaarden eerder tegen Twinkle. ‘Welk percentage van de orders wordt binnen de beloofde termijn verzonden? Hoe vaak moeten webwinkels een order annuleren omdat ze een product toch niet op voorraad hebben?’
Alleen cps-partners van Vergelijk.nl krijgen een winkelprestatiescore (graag of niet) en Van Wijnaarden denkt dat ook deze bepaling webwinkeliers over de streep kan trekken om het model te gaan gebruiken.
Kieskeurig.nl en Beslist.nl
Niet alleen Vergelijk.nl ziet brood in een cps-model; concurrenten Kieskeurig.nl en Beslist.nl werken momenteel aan de (her)introductie van een winkelmandje.
Goede stap denk ik als men de concurrentie aan wil gaan met een partij als Beslist.nl.
@wesley: dat is als ik het goed lees nu net niet de bedoeling. De prijsverlaging is voor de webwinkels die meedoen aan het winkelmandje en dus bedoeld om meer winkelmandjes-klanten te krijgen (iets wat Beslist volgens mij nog niet heeft).
Waarom zou een winkel dit systeem willen gebruiken?
Je wilt toch juist de klant in je mooie webwinkel ontvangen in de hoop op een upsell mogelijkheid? Een goede conversie op je website met een tevreden klant is ook nog eens goed voor je merk.
Wij hebben rond de kerst met Vergelijk geprobeerd op basis van CPS samen te werken. De fouten die daar werden gemaakt met het inlezen van onze feed en het uitvoeren van orders waren echter om te huilen. Ook kwam maar een klein deel van de content op de Vergelijksite, omdat ze onze EAN-codes niet kenden en erg langzaam, zeg maar NIET bezig waren met het toevoegen van content-EAN's.
Vergeleken met de professionele werkwijze van Beslist.nl deed Vergelijk erg knullig aan. En kostte ons ook alleen geld. De conversie was ook nog eens erg slecht.
We snappen deze actie van Vergelijk dus wel, ze zijn zwaar aan het verliezen van Beslist, die nog niet eens een winkelwagentje heeft. Ze moeten wel actie ondernemen nu.
We kijken het deze zomer even aan en melden ons wellicht na de zomer weer.
Wij werken enkele maanden via deze constructie met Vergelijk. In het begin waren er enkele 'kinderziektes', maar die zijn er nu volledig uit. Met de feed/koppeling die wij met Vergelijk hebben, is het een geheel geautomatiseerd proces geworden. De orders komen binnen en worden binnen enkele minuten in ons systeem verwerkt. Het magazijn krjigt dan de melding van de order en kan deze gelijk verpakken en verzenden.
Prima systeem.