Twinkle | Digital Commerce

Vergelijk.nl: lagere kliktarieven voor verkooppartners

2017-05-27
435300
  • 1:41

Vergelijk.nl heeft zijn cpc-tarieven verlaagd voor webwinkels die producten direct laten bestellen op de vergelijkingssite. Met de stap hoopt Vergelijk.nl meer webwinkeliers te interesseren voor zijn cps-model.


Vergelijk.nl, onderdeel van de Compare Group, is dicht bij de oplevering van een nieuwe site. Daarop zal de mogelijkheid om producten direct te kopen prominenter worden. Webwinkeliers die met de vergelijker samenwerken op basis van dit cps-model (cost per sale), krijgen 30 procent korting op cpc-tarieven (cost per click). Ze betalen dus minder dan andere webwinkeliers voor bezoekers die van de vergelijker uitklikken naar hun site.

Beloning voor informatie
Van Wijngaarden, countrymanager bij Vergelijk.nl, erkent dat het onderscheid in tarieven ‘best gedurfd mag worden genoemd’. Hij motiveert het klikprijsverschil met de data die Vergelijk.nl vergaart van verkooppartners: ‘Daarmee kunnen we onze content verrijken. Het gaat om erg waardevolle informatie voor consumenten en dat willen we graag belonen.’

Commentaar
Van Wijngaarden laat weten dat er wel wat commentaar is gekomen van webwinkels. Volgens hem kwam die vooral van partijen die wel willen, maar nog niet kunnen aanhaken op het winkelmandje omdat ze daarvoor nog geen API hebben. ‘Deze winkels proberen we zoveel mogelijk tegemoet te komen door voor ze te bemiddelen bij externe ontwikkelaars. Dat wordt positief ontvangen.’

Winkelprestatiescore
Op het nieuwe Vergelijk.nl is een prominente(re) rol weggelegd voor de 'winkelprestatiescore', eerder dit jaar geïntroduceerd als merchants performance score. De prestatie-indicator hangt ook samen met het winkelmandje van Vergelijk.nl, dat informatie over voorraden en verzending ontsluit voor bezoekers. ‘We kijken of webwinkels zich houden aan hun beloftes’, aldus Van Wijngaarden eerder tegen Twinkle. ‘Welk percentage van de orders wordt binnen de beloofde termijn verzonden? Hoe vaak moeten webwinkels een order annuleren omdat ze een product toch niet op voorraad hebben?’

Alleen cps-partners van Vergelijk.nl krijgen een winkelprestatiescore (graag of niet) en Van Wijnaarden denkt dat ook deze bepaling webwinkeliers over de streep kan trekken om het model te gaan gebruiken.

Kieskeurig.nl en Beslist.nl
Niet alleen Vergelijk.nl ziet brood in een cps-model; concurrenten Kieskeurig.nl en Beslist.nl werken momenteel aan de (her)introductie van een winkelmandje.