Twinkle | Digital Commerce

Britse Halfords investeert in verbetering online service

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:32

Het Britse Halfords investeert de komende drie jaar 100 miljoen pond om de omzet te verhogen. Van dit bedrag is 38 miljoen pond gepland voor de verbetering van de online service met als eerste speerpunt het lanceren van een vernieuwde webshop.

Halfords presenteerde gisterenavond samen met zijn jaarcijfers een Getting into Gear 2016-verslag, een plan dat de totale omzet de komende jaren moet doen groeien tot 1 miljard pond in 2016. Het bedrijf zag in het boekjaar tot 29 maart 2013 zijn totale omzet (uit retail en autocentra) met 1 procent stijgen tot 871 miljoen pond (1,02 miljard euro). De geboekte winst voor belasting daalde met 22 procent tot 72 miljoen pond (84 miljoen euro).

Nieuwe webshop
De omzet uit online sales steeg met 15,9 procent en representeert momenteel 10,3 procent (76 miljoen pond/ 88 miljoen euro) van Halfords’ totale omzet uit retail (745 miljoen pond). Vorig jaar was dit nog 8,9 procent. Halfords meldt dat 24 procent van zijn online omzet afkomstig is uit mobiele apparaten. Het bedrijf wil nu 38 miljoen pond in online pompen om de IT-infrastructuur te verbeteren, een nieuwe (mobiele) webshop met chatservice te lanceren en een nieuw systeem voor voorraadbeheer te ontwikkelen.

Click & collect
Het overige geld wordt besteed aan de verbetering van de fysieke winkels en de training van het personeel. Dit, omdat van alle online orders 90 procent wordt afgehaald in de fysieke vestigingen. Halfords wil zijn klantenservice hier verbeteren om dit contactpunt sterk te houden.

Banden en velgen
In Nederland is Halfords onderdeel van de Macintosh Retail Group. Het bedrijf heeft, anders dan het Britse bedrijf, geen autocentra. Halfords Nederland focust zich alleen op retail en heeft onder andere een webshop in banden en velgen. Hiervoor heeft Halfordsbanden.nl een white label overeenkomst gesloten met Bandenconcurrent.nl.