Amazon krijgt kritiek te verwerken over de nieuwe tarieven voor externe verkopers. Die zijn gisteren ingevoerd in Europa, eerder al in de VS. In bepaalde categorieën moeten webwinkeliers 70 procent meer commissie gaan afdragen voor een verkoop via Amazon.
Amazon zegt dat de verhogingen nodig zijn ter compensatie van gestegen kosten voor onder andere transport. The Guardian bracht enkele wijzigingen voor marktplaatsverkopers in Duitsland, Groot-Brittannië en Frankrijk als volgt in beeld:
Furieus
Een groot aantal third party sellers - Amazon heeft er zo’n 2 miljoen wereldwijd - is volgens The Guardian ‘furieus’ over de prijswijzigingen. Eerder beklaagden externe verkopers zich onder meer over de vermeende afkijkpraktijken van Amazon. De wereldmarktleider zou goed verkopende producten van derden in het eigen assortiment opnemen.
Bol.com en Zalando
Amazon is voor ongeveer tweevijfde van zijn inkomsten afhankelijk van third party sellers. De ook hier zeer populaire online retailer heeft nog altijd geen site geopend in Nederland, terwijl Bol.com externe verkooppartners bindt met Plaza. Ook Zalando opende onlangs een marktplaats voor ons land, maar voor een veel beperkter aantal productcategorieën. Bovendien stelt Zalando, dat zijn partnerprogamma eerder lanceerde op zijn Duitse thuismarkt en binnenkort in Frankrijk, Spanje en Italië, hoge eisen voor toegang.
Start- en eindpunt
Ondertussen proberen de vergelijkingssites Vergelijk.nl, Beslist.nl en ook Kieskeurig.nl Nederlandse webwinkeliers met een koopknop aan zich te binden, op basis van cost per sale (cps). Net als Bol.com en straks misschien Amazon willen ze start- én eindpunt worden voor Nederlandse webshoppers.
Het is toch aan Amazon om te bepalen of ze hun provisie verhogen? Het zijn de wederverkopers die afhankelijk zijn geworden van Amazon waardoor het ze zwaar valt als provisies omhoog gaan. Je weet echter dat als jouw businessmodel gebaseerd is op meeliften op de rug van een concurrent (Amazon) de keerzijde kan zijn dat de concurrent hier dubbel gebruik van maakt. Google doet hetzelfde, maar nog genialer (geen dure overhead van warehouses) en dus winstgevender dan Amazon. Uiteindelijk zal in retail de grote winsten gemaakt worden door de grote marketingpartijen en tussenvormen als Amazon. De retail zelf zal het zwaar krijgen door toenemende marketingkosten, sterkere concurrentie waardoor marges onder druk staan en ook vanuit fabrikantenzijde belaagd worden door directe verkoop. Om al niet te spreken van het feit dat ondanks een veel competitievere wereld non-food verkoop in Nederland in 2012 lager is dan 12 jaar geleden! (zie non food index jaar 2000 versus 2012: http://www.hbd.nl/pages/15/Omzet-en-exploitatie/Detailhandel-totaal/Omzet-per-jaar.html?subonderwerp_id=16 (overigens was in 1995 binnen deze grafiek de index 80 en dus tussen 1995 en 2000 wel een sterke stijging, het pré euro en pré internet tijdperk). Tot slot, het Amazon-model is geniaal en om die reden overgenomen door Bol.com en Zalando: importeer de hele longtail van anderen, verdien er veel geld aan via provisies zonder veel risico te nemen, verkrijg verkoopstatistieken en gebruik deze om marges te verhogen door hardlopers zelf in te kopen en tegen veelal een lagere prijs aan te bieden dan de wederverkopers (tenzij deze geen voorraad meer hebben). Briljant! Amazon zal alleen maar dominanter worden en dus zal iedereen op zoek moeten gaan naar een nieuw briljant idee in retail. Niet klagen, maar nadenken dus wat jij kan toevoegen aan de retailwereld!