Twinkle | Digital Commerce

EBay zet verder in op socialiseren van platform

2017-05-27
180101
  • 1:36

Handelsplatform eBay zet verder in op het integreren van social features op zijn homepage. Binnenkort kunnen bezoekers diverse thema’s, collecties en andere leden volgen.

EBay startte in oktober al met het socialiseren van zijn platform door een nieuwe homepage te lanceren met gepersonaliseerde content, schrijft Ecommercebytes. Gebruikers kregen toen de mogelijkheid om onderwerpen waarin zij geïnteresseerd zijn te volgen met hun account. EBay geeft vervolgens op de homepage artikelen weer die passen bij de interesses van de gebruiker.

Dane Glasgow, vice president van eBay, vertelde tijdens de eBay Analyst Day vorige week dat deze eerste stap heeft geleid tot een hogere user engagement en conversie van het internationale handelsplatform.

Thema’s en collecties
De nieuwe social features worden geplaatst onder een inspiratielink op de homepage van eBay. Een gebruiker ziet door eBay samengestelde thema’s die hij aan kan klikken om te volgen met zijn eigen account. Daarnaast kunnen eBay-leden eigen ‘collecties’ maken van producten die zij interessant vinden. Glasgow: ‘Deze collecties zijn interessant, omdat ze op een geheel andere manier worden samengesteld dan dat ons systeem dat doet.’

Personen volgen
Een derde mogelijkheid voor de gebruiker is het volgen van andere leden, zowel kopers als verkopers. EBay beveelt deze mensen aan op de pagina. De ledenpagina’s zijn uitgebreid met informatie over wat personen verkopen, wie of wat hij of zij volgt, welke personen de profielpagina volgen en wat voor collecties de eigenaar van het profiel heeft gecreëerd.

‘Bedenk eens wat een betrokkenheid je van kopers kunt krijgen als je een retailer bent’, vertelt Glasgow over de voordelen van de profielpagina. ‘Een bedrijf krijgt een prominente plek op eBay om zijn merk neer te zetten, het assortiment te promoten en kopers te laten zien wat voor een retailer je precies bent. Verkopers kunnen hun social media-accounts als Facebook en Twitter linken aan hun eBay-profiel en Youtube-video’s embedden. Daarbij zien kopers grotere profielfoto’s en grotere afbeeldingen van producten die een retailer verkoopt.’