In navolging van Vergelijk.nl en Beslist.nl wil ook Kieskeurig.nl bezoekers de gelegenheid geven producten direct te kopen op de vergelijkingssite. ‘We zien een rol voor ons weggelegd’, zegt manager Mirelle Bos. ‘Die pakken we op.’
Kieskeurig.nl, onderdeel van Sanoma Media, mikt op een soft launch met een aantal productcategorieën komende zomer. ‘Ons doel is mensen zo goed mogelijk te helpen bij een aankoop’, zegt Bos, ‘en hiermee bieden we de steeds drukkere consument extra gemak. Zelf gaan we verder de funnel in en we denken dat daar voor ons als bekende, kwalitatieve partij kansen liggen. Het vertrouwen dat consumenten in ons hebben, maakt dat wij deze stap durven te zetten.’
Kieskeurig.nl wil het mogelijk gaan maken dat klanten producten van verschillende partners tegelijk kunnen afrekenen. Bos: ‘Dat splitsen wij dan aan de achterkant uit. Ook bekijken we of en hoe we besteldrempels van webshops (bijvoorbeeld gratis verzending bij orders boven de 50 euro, red.) kunnen overnemen, daar ligt een uitdaging.’
Nieuwe verdienmodel
Naast het huidige verdienmodel op basis van kliks (cpc), krijgt Kieskeurig.nl er met zijn winkelmandje een model op basis van verkopen (cps) bij: ‘We zoeken nog naar een reële prijsstelling’, zegt Bos. Kieskeurig.nl, dat afgelopen oktober een pact sloot met de Consumentenbond, is in gesprek met een payments service provider om de consumentenbetalingen straks te faciliteren. Volgens Bos ligt de grootste uitdaging in de creatie van een infrastructuur die het bestaande en nieuwe zakelijke klanten makkelijk maakt aan te haken op de cps-optie, in de wetenschap dat de concurrentie niet stilzit.
Vergelijk.nl
Vergelijk.nl was anderhalf jaar geleden de eerste grote vergelijkingssite met een koopoptie. Afgelopen februari vertelde countrymanager Levi van Wijngaarden dat zo’n 140 webwinkels waren aangesloten. Vergelijk.nl hoopt dat aantal te vergroten met de merchant performance score die het heeft geïntroduceerd. Alleen webwinkeliers die verkopen via Vergelijk.nl krijgen zo’n 'mps', wat een beslisfactor voor webshoppers moet worden.
Beslist.nl
Vergelijk.nl was Beslist.nl in 2011 te snel af met zijn koopoptie. Bestellen via Beslist.nl, een kleine twee jaar geleden aangekondigd, is na een testfase niet meer mogelijk op dit moment. Dat wil niet zeggen dat de vergelijker er geen heil meer in ziet. Directeur Kees Verpalen laat weten dat Beslist.nl ervoor heeft gekozen eerst te werken aan zijn naamsbekendheid, onder meer door de sponsoring van een schaatsploeg en tv-reclames. Dat sorteert succes, volgens Verpalen: ‘Aan het moeilijkst te behalen essentiële criterium om van het bestelmodel een succes te kunnen maken, naamsbekendheid in onze ogen, gaan we voldoen. Binnen afzienbare tijd zullen de deuren van Beslist.nl open gaan voor kopers.’
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Ook Kieskeurig.nl komt met winkelmandje
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.