Twinkle | Digital Commerce

Zalando opent poort voor Nederlandse webwinkeliers

2017-11-11
180101

Zalando introduceert vandaag officieel zijn partnerprogramma voor retailers en merken in Nederland. Het Duitse bedrijf rekent provisie aan derde partijen om te verkopen op zijn platform. De logistieke afhandeling is aan de partners, die gratis verzending en retour garanderen.
 
In de zomer van 2011 meldde Twinkle dat Zalando een marktplaatsmodel à la Amazon en Bol.com zou omarmen. Na de introductie in Duitsland heeft het bijna anderhalf jaar geduurd eer andermans aanbod wordt getoond op Zalando.nl. De gesprekken daarvoor lopen al sinds afgelopen zomer, de pagina met veelgestelde (consumenten)vragen over het ‘Partner Programma’ is al maanden live.

Voorwaarden
Kledingmerk en testpartner Noppies is de eerste en vooralsnog enige externe verkoper op Zalando.nl:

Volgens Zalando lopen er nog contractbesprekingen met ongeveer twintig potentiële partners, ‘waaronder enkele Nederlandse merken’. Voorwaarde voor deze partijen is dat ze het serviceniveau van Zalando hanteren, waar onder andere gratis verzending door PostNL en gratis retour binnen honderd dagen onder vallen. Daarbij moeten de partners zelf ook over een webshop beschikken.

Service-ervaring
Na Duitsland is Nederland, vorig jaar naar verluidt goed voor 200 miljoen euro Zalando-omzet, het tweede land met een partnerprogramma. Volgens countrymanager Myrna Walsare speelt een groter assortiment (binnen bestaande productcategorieën) een ‘sleutelrol’ om klanten een betere service-ervaring te kunnen bieden.

Breder, dieper en back-up
Zalando wil het aanbod met behulp van externe partners zowel verbreden als verdiepen. Merken die al worden verkocht op Zalando.nl worden niet geweerd; zij kunnen het partnerprogramma gebruiken om ‘een breder aanbod neer te zetten’, aldus Zalando in een persverklaring. Maar ook identieke producten uit het bestaande Zalando-assortiment kunnen door partners worden verkocht. ‘Het kan zijn dat een artikel in bepaalde maten is uitverkocht. De partner kan de ontbrekende maten dan opvangen zodat we de consument toch een zo’n volledig mogelijke matenselectie kunnen bieden’, laat een woordvoerster weten.

Eén bestelling, twee pakketten
Voortaan is het dus mogelijk dat Zalando-kopers voor één bestelling twee pakketten krijgen afgeleverd door PostNL: één van Zalando zelf en één van een partner. Bevallen de producten niet, dan moeten ze respectievelijk naar Zalando en de partner worden teruggestuurd. Zalando zorgt ervoor dat klanten geld terug ontvangen bij retour aan een partner.