Pieter Zwart maakt vandaag de lancering van een nieuwe start-up bekend. De medeoprichter en directeur van Coolblue is als investeerder en adviseur betrokken bij Winecast.com, een Nederlandse wijnwebwinkel met een abonneemodel.
Zwart maakte vanmiddag melding van de lancering op Twitter. Brendan Jansen op de Haar, die aan de basis staat van Winecast.com, bevestigt de betrokkenheid van de Coolblue-voorman. ‘Pieter investeert en denkt mee. Net als Coolblue zetten we sterk in op customer experience en klantenservice, bijvoorbeeld met onze lekkergarantie. Als een wijn niet bevalt kun je dat aangeven en dan krijg je gratis een nieuwe. Het leven is te kort om vieze wijn te drinken, vinden wij.’
Globale oriëntatie
Winecast.com presenteert zichzelf als Nederlandse bedrijf met een globale oriëntatie: ‘Van de wijnen die we kiezen, tot de mensen die bij Winecast.com betrokken zijn’, is op de site te lezen. ‘Van Napa Valley tot Hong Kong. Wij werken met de beste sommeliers, wijnschrijvers, ondernemers en web ontwikkelaars.’
Abonnement
Wijnliefhebbers kunnen een smaaktest doen op Winecast.com en op basis daarvan iedere vier weken een ‘wijnbox’ ontvangen. De doos met in beginsel zes verschillende flessen kost standaard 59,95 euro, inclusief verzendkosten. ‘We zien het niet zozeer als een abonnement, maar meer als een dienst, waar je per direct vanaf kunt als je dat wilt’, zegt Jansen op de Haar. ‘We sturen klanten altijd een mailtje voor de volgende levering, waarin ze kunnen lezen welke wijnen voor hun zijn geselecteerd. Ze kunnen het pakket desgewenst helemaal aanpassen, dus kiezen voor zes dezelfde witte wijnen in plaats van zes verschillende rode.’
Curatoren
Behalve met de eendaagse opzegbaarheid en keuzevrijheid onderscheidt Winecast.com zich ook door zijn aanbevelingen, aldus Jansen op de Haar. Klanten krijgen de vraag om wijnen te beoordelen, op de site en op de binnenkort te lanceren iPhone-applicatie. De ‘sterrensommeliers’ van Winecast.com, die dienst doen als curator, kunnen daar hun voordeel mee doen voor de verdere selectie. ‘Uiteindelijk worden de wijnen, die je altijd krijgt met een beschrijving van wijnkenner Cuno van het Hoff, steeds meer op de persoonlijke smaak toegespitst’, zegt Jansen op de Haar. ‘Bij ons kun je op een makkelijke manier een ontdekkingsreis maken door de wereld van wijn. Dat kan offline misschien bij de slijter, maar dat is dan niet schaalbaar.’
App, Facebook, Twitter
Winecast.com, ook beschikbaar in het Engels, werd de afgelopen periode in stilte getest. Vandaag was de officiële lanceerdatum en vanaf deze week worden verschillende aanpassingen aan de voor-en achterkant zichtbaar. Het aantal curatoren zal nog worden uitgebreid en de iPhone-app wacht alleen nog op de goedkeuring van Apple. Winecast.com is overigens al enige tijd te vinden op zowel Facebook als Twitter.
Wijnglazenstore.nl
Voor Leading Online Entrepreneur of the Year Pieter Zwart betekent Winecast.com een nieuw avontuur in een nieuwe categorie. Coolblue, onlangs opnieuw verkozen tot Beste Webwinkel van Nederland, slijt sinds enige tijd overigens wel wijnglazen online, op Wijnglazenstore.nl.
Lijkt mij een interessant businessmodel op basis van abonnementen met daardoor ook een redelijk constantie inkomstenstroom indien er een bepaalde omvang is bereikt en het aantal mutaties stabiel is. Voorbeelden van Box-abo modellen zoals ook in andere branches op internet worden gebruikt zijn o.a. Hellofresh, Streekbox, Glossybox, Birchbox, Outfittery etc.