Twinkle | Digital Commerce

Pieter Zwart (Coolblue) wint prestigieuze ondernemersprijs

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:30

Pieter Zwart heeft gisteravond de LOEY Award in ontvangst genomen, de vakprijs voor de ‘Leading Online Entrepreneur of the Year’. Zwart is medeoprichter en CEO van Coolblue, eerder dit jaar uigeroepen tot slimste organisatie en tot beste webwinkel van Nederland.
 
Stephan Bosman (Zoover) mocht zich in 2010 de eerste Leading Entrepreneur of the Year noemen. Vorig jaar ging de award naar Peter Driessen (Spil Games), die dit jaar de jury vormde met Reinout Oerlemans, Bernhard van Oranje, Michiel Mol en Bol.com’s Daniel Ropers. Zij verkozen Zwart boven vier andere genomineerden, waaronder Lex Beins van Cheaptickets.nl. Christiaan Henny van eFaqt won de LOEY Starters Award.

Obessieve focus
Medeoprichter Pieter Zwart (nominatievideo) bouwde Coolblue uit tot een toonaangevende e-commerce speler met een kleine tweehonderd verschillende webshops in Nederland en België. Het bedrijf, afgelopen halfjaar goed voor 42 procent omzetgroei, profileert zich door een naar eigen zeggen obsessieve focus op tevreden klanten en operationele zelfstandigheid.
 
De beste, de slimste
Bij de Thuiswinkel Awards werd Coolblue eind maart (net als in 2010) verkozen tot Beste Webwinkel van Nederland. Kort daarvoor ontving het bedrijf de Dutch BI Award 2012 voor business intelligence, waardoor het zich een jaar lang de slimste organisatie van Nederland mag noemen. Coolblue won begin juni brons in de strijd om de titel Best Webshop of Europe.

Naamsbekendheid en grotere producten
Na de winst van de belangrijkste Thuiswinkel Award zei Zwart te willen investeren in de naamsbekendheid van Coolblue, dat eerder besloot om van de bedrijfsnaam ook een merknaam te maken. Dit jaar wil Coolblue nog tientallen nieuwe webshops openen. Een tweede distributiecentrum, dit jaar nog te openen in Tilburg, moet de ruimte bieden om het assortiment uit te kunnen breiden met grotere producten.