Twinkle | Digital Commerce

ANWB bouwt aan nieuwe zoek- en boekmachine voor reizen

2017-05-27
180101

De ANWB breidt zijn reisaanbod zowel in de breedte als de diepte uit. De bond voegt 'dichtbij vakanties' en stedenreizen toe en door allianties te sluiten zet de ANWB in op dynamic packaging. Komende zomer moet een ‘zoek- en boekmachine’ voor maatwerkpakketten beschikbaar zijn.

Dat zegt Greet Locquet, directeur Reizen van de ANWB, in het laatste nummer van TravMagazine. Ze spreekt over een nieuwe strategie waar de ruim 4 miljoen leden van de bond profijt van moeten trekken. ‘Het voordeel-, voorrang- en voorrechtprincipe is cruciaal in de strategie.’

Allianties
Locquet wil het bestaande aanbod verbreden en slim combineren met nieuwe en andermans producten. De ANWB sloot al een affiliate-overeenkomst met Booking.com, maar de bond zoekt naar meer partners. Zo is Locquet in gesprek met Bookit/Weekendjeweg en zoekt ze toenadering tot de grotere hotelketens. ‘Ons label Pharos Reizen heeft geen losse hotelnachten, terwijl daar wel vraag naar is’, illustreert ze in TravMagazine. ‘We vullen ons eigen assortiment aan met allianties.’

Complete maatwerkreizen
De komende maanden wordt gebouwd aan een nieuwe zoek- en boekmachine, die volgens Locquet uiterlijk op 1 september is gelanceerd. Dan moeten reizigers behalve compleet verzorgde ook complete maatwerkreizen kunnen boeken op Anwb.nl/reizen. Overigens zijn via de ANWB bijvoorbeeld al vliegtickets (met BCD/Airtrade), huurauto’s (Sunny Cars) en ferryovertochten (Overtocht.nl) te boeken, maar Locquet wil meer mogelijkheden gaan bieden om te ‘bundelen en bouwen’. Ze geeft aan dat de ANWB voor andere spelers in de reisbranche als inkooppartner, maar ook als marketing- en verkooppartner kan fungeren.

Twinkle100
De ANWB, dat is gestopt met de verkoop van reizen in de eigen fysieke winkels, is de nummer 31 van de Twinkle100 met een online omzet van 41 miljoen euro in 2011.