Twinkle | Digital Commerce

Werken online reviews in een offline setting?

2017-11-08
180101

Het is bekend dat reviews van consumenten online van invloed kunnen zijn, dus het lijkt zinvol om deze tactiek ook toe te passen in een offline setting, op tv, in printadvertenties en elders. Graham Charlton schrijft hierover op Econsultancy.com. Want hoe zouden bedrijven reviews offline kunnen inzetten?

Statistieken over reviews

  • in een onderzoek onder zo’n vijfduizend consumenten zegt 84 procent dat online feedback en onderzoek van invloed zijn geweest op hun aankoopbeslissingen (Google, 2012)
  • 88 procent van de consumenten raadpleegt ‘soms of altijd’ reviews voordat hij een aankoop doet (Reevoo, 2012)
  • 63 procent van de consumenten is eerder bereid een aankoop te doen bij een site die over gebruikersbeoordelingen beschikt (iPerceptions, 2011)
  • de kans dat er aan aankoop wordt gedaan is bij websitebezoekers die gebruikmaken van reviews en klantvragen en -antwoorden 105 procent hoger en zij besteden 11 procent meer dan bezoekers die dit niet doen (Bazaarvoice, Conversation Index, Q2 2011)
  • reviews van consumenten worden aanzienlijk meer vertrouwd (bijna twaalf keer meer) dan beschrijvingen die afkomstig zijn van producenten (eMarketer, februari 2010)

Hoe kunnen bedrijven reviews offline gebruiken?

  • In winkels
    Sommige partijen passen dit al toe, maar veelal gebeurt dit dan met expertreviews. Zo toont Majestic Wines beoordelingen van wijnexperts, die ervoor kunnen zorgen dat bepaalde wijnen extra onder de aandacht komen bij klanten, al is dit natuurlijk wel een andere benadering dan het inzetten van reviews van consumenten.

    Het offline inzetten van online reviews kan uiteraard ook heel goed worden gerealiseerd via mobiel, door mobiele gebruikers door te sturen naar productpagina’s die reviews bevatten. Ook ‘showrooming’ – waar sommige retailers angstig voor zijn – kan nuttig zijn als klanten online reviews vinden die helpen bij hun in-store aankoopbeslissing.

    Mar hoewel veel retailers tegenwoordig vooral kijken naar strategieën gericht op mobiele gebruikers, is het ook slim om reviews 'gewoon' te gebruiken op het verkooppunt zelf, waar de meerderheid van de klanten - ook degenen die hun mobiele telefoon er niet bijpakken – de reviews zullen zien. In het voorbeeld hieronder gebruikt Tesco reviews bij de offline verkoop van telefoons:

  • Printadvertenties
    De gedrukte advertentie van DeWalt (zie afbeelding hieronder) toont – naast het promoten van de draadloze ‘revolutie’ - online reviewscores. Bij deze twee genoemde voorbeelden is er de mogelijkheid om wat dieper op de details ingaan, de voor- en nadelen tegenover elkaar te zetten en scores bij de verschillende producteigenschappen weer te geven. Nu is dit vaak wel lastiger offline te realiseren dan online, maar in het voorbeeld hierboven van Tesco wordt er toch vrij diep op de detail ingegaan. Een verzoek om via mobiel meer reviewinformatie op te halen, kan hierbij een volledige uitkomst bieden.

  • Tv-advertenties
    Recente tv-advertenties van Kia zijn toegespitst op positieve ratings die de auto heeft ontvangen van kopers en moedigt kijkers aan om online de beoordelingen uitgebreider te checken. Kia is erin geslaagd om een allround implementatie te realiseren door in te spelen op de opvatting dat veel mensen de advertentie zien met een mobiel apparaat in de buurt. Daarnaast hebben ze een geoptimaliseerde landingspagina hiervoor gecreëerd. Ook komen de reviews ook terug in de showrooms (zie afbeeldingen hieronder) van het bedrijf.

  • Een andere manier om reviews offline in te zetten:
    Een voorbeeld uit het artikel ‘Conversion techniques from the 1920s’ van Dave Gowan:

Dit is een goede en originele manier om reviews offline te gebruiken zonder ze te tonen. Natuurlijk moet hierbij het product daadwerkelijk als goed worden beoordeeld en een zoekopdracht in Google moet dat ook aantonen, wat bij dit voorbeeld ook het geval is:


Bron: Econsultancy.com