Oliver Samwer, een van de oprichters van Zalando en mede-eigenaar van Rocket Internet, verwacht dat het leeuwendeel van de fysieke winkeliers het niet zal redden. Hij denkt dat het omzetaandeel van internet in de retailbestedingen zal blijven groeien, en steeds sneller bovendien.
Oliver Samwer, die met zijn twee broers Marc en Alexander aan de basis stond van het Duitse Zalando, sprak afgelopen vrijdag op een congres in Mülheim. Hij beschouwt de multichannel-strategieën van de traditionele detailhandel vooral als wanhoopsoffensieven. ‘“Ik moet dat doen”, denken ze, “omdat mijn eind nu eenmaal bijna gekomen is en ik veel te oud ben geworden” ’, tekende Textilwirtschaft uit zijn mond op.
Vier op vijf winkeliers verdwijnen
Samwer uitte zich zeer kritisch over het gemiddelde serviceniveau van fysieke retailers: 90 procent van alle verkopers is volgens hem ‘total schlimm’, oftewel verschrikkelijk. Hij verwacht dat er slechts toekomst is voor 20 procent van de bestaande offline winkeliers. Alleen de ‘absoluut professionele’ spelers, waar hij onder andere H&M en Zara onder verstaat, blijven over. Amazon zal volgens Samwer over 10 jaar te boek staan als het meest gewaardeerde bedrijf ter wereld, met de hoogste beurswaarde bovendien. De Amerikaanse online marktleider in Duitsland is eigenaar van Zappos, waar Zalando naar is gemodelleerd.
Nieuwe markten
Zalando boekte afgelopen jaar een omzet van 1,15 miljard euro en een verlies van iets meer dan 90 miljoen euro. Het bedrijf heeft de expansie naar nieuwe markten enige tijd geleden on hold gezet. Maar Samwer, die denkt in termijnen van 25 jaar, wil absoluut uitbreiden: ‘We gaan naar alle landen waarin de mensen niet primair naakt rondlopen.’
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Zalando-oprichter: ’Negen op tien retailers verschrikkelijk’
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.