Twinkle | Digital Commerce

Google Display Netwerk: de winst zit in de plaatsingen

2017-05-28
180101

Het Google Display Netwerk wordt door veel bedrijven per ongeluk ingezet of juist vermeden omdat ze het moeilijk vinden om het Netwerk rendabel te krijgen. Toch zijn er methodes om het Display Netwerk (snel) rendabel in te zetten. Lees hier over één van deze methodes.

Tekst: Hervé Maas

Allereerst is het goed om te weten dat er een fundamenteel verschil is tussen het Google Display Netwerk en het zoeknetwerk van Google. Gebruikers die via Google zoeken en met uw advertentie in aanraking komen, zijn op zoek naar uw ‘oplossing’ (bijvoorbeeld in de vorm van een product of dienst). Uw oplossing concurreert daar met andere oplossingen. Maar gebruikers die via het Display Netwerk in contact komen met uw advertentie, zijn niet aan het zoeken naar uw oplossing en zullen dus minder snel op uw advertentie klikken.

Daarnaast is het van belang om de juiste plaatsingen zo snel mogelijk te vinden en in te zetten. Net zoals bepaalde zoekwoorden in het zoeknetwerk direct rendabel zijn en andere niet, geldt dit ook voor bepaalde plaatsingen. Om deze te kunnen vinden, zal er een investering moeten plaatsvinden. Met de tips uit dit artikel kunt u deze investering zo klein mogelijk houden.

Begin met remarketing

Remarketing is de beste manier om uw huidige bezoekers en klanten te helpen bij de zoektocht naar rendabele plaatsingen. Deze mensen zijn al bij u geweest of hebben zelfs al bij u gekocht. De kans dat uw doelgroep aanwezig is op de plekken waar uw gebruikers nu al zijn is natuurlijk een stuk groter dan wanneer Google selecteert door middel van thema’s.

Probeer uw remarketing zo goed mogelijk te segmenteren door verschillende lijsten aan te maken op basis van bijvoorbeeld productcategorieën. Wat sinds enkele maanden een stuk gemakkelijker is geworden omdat uw remarketinglijst in AdWords maar honderd gebruikers hoeft te bevatten. Op deze manier weet u zo veel mogelijk van de doelgroep en kunt u de boodschap hierop aanpassen. Wanneer u weet dat deze mensen in uw webshop hebben rondgesnuffeld, weet u natuurlijk minder dan wanneer u weet dat ze naar productcategorie A hebben gekeken.

Geef de advertentie de tijd, maar blijf testen
Veel bedrijven laten een set displayadvertenties opmaken en zijn daarmee voor hun gevoel klaar. De rest moet dan worden gedaan door de juiste plaatsingen te vinden. Deze aanpak is feitelijk hetzelfde als ervan uitgaan dat u bij het eerste keer aanraken van een bowlingbal een strike zult gooien en dit zult blijven doen.

Het advies is daarom om te beginnen met simpele beeldadvertenties die gemakkelijk, goedkoop en snel aan te passen zijn. Maak alle advertentieformaten op. Het is aan te raden hiervoor bijvoorbeeld het ‘Hulpprogramma voor het maken van display-advertenties’ van Google te gebruiken. Wanneer u kiest voor een sjabloon dat redelijk bij uw website past, dan heeft u een goed startpunt. Het is in deze fase belangrijker om gemakkelijk aanpassingen te kunnen maken in de displayadvertentie, dan dat deze er al helemaal gelikt uitziet; dat is een volgende stap.
Vervang de slechtst presterende advertentie eens per een à twee maanden voor een nieuwe variant en blijf dit doen tot u tevreden bent met de resultaten.


Branding & direct sales
Vervolgens is het belangrijk om te weten dat de resultaten van een displaycampagne niet lijken op die van een zoekcampagne. Zo ligt gemiddeld genomen de CTR (click through rate) van een displaycampagne 90 procent lager dan die van een zoekcampagne. Maar door de juiste plaatsingen te kiezen is een CTR van 1 procent of hoger geen ongewoon verschijnsel. Wanneer het aankomt op conversiepercentages moet u er rekening mee houden dat deze ook vaak lager liggen, maar hierbij is het verschil met het zoeknetwerk een stuk kleiner.

Een minder goed meetbaar aspect van displaycampagnes zijn de brandingeffecten. Een displaycampagne heeft op de lange termijn een positief effect op conversiepercentages en direct verkeer. Uw merk komt namelijk vaker en duidelijker in beeld bij de gebruiker.



Hervé Maas is SEA-specialist bij Easy Internet Marketing. Mocht u vragen hebben over deze aanpak of over displaycampagnes in het algemeen, dan kunt u deze hieronder aan hem stellen via de reacties.