Twinkle | Digital Commerce

Bol.com toont ander gezicht in nieuwe campagne

2020-03-06
1000562
  • [nieuws]
  • 1:28

Aanstaande maandag start Twinkle100-aanvoerder bol.com een nieuwe campagne waarbij wordt ingezoomd op de partners. Met de komst van Amazon in zicht, presenteert het bedrijf zich als hét platform voor lokale winkeliers.

Opvallend is dat bol.com de campagne start, juist in de week dat Amazon naar verluidt zijn Nederlandse platform gaat uitbreiden. Geruchten die Amazon overigens weigert te bevestigen noch ontkennen. Op vragen van Twinkle antwoordt Amazon alleen dat het niet reageert op de speculaties.

Dat bol.com juist komende week met een nieuwe campagne komt, kan toeval zijn. Maar duidelijk is wel dat het bedrijf een ander gezicht laat zien, terwijl Amazon op de loer ligt. Want waar bol.com zich eerder in spotjes en marketinguitingen nadrukkelijk presenteerde als ‘de winkel van ons allemaal’, worden vanaf komende week tien weken lang lokale winkeliers uitgelicht. Winkeliers die overigens allemaal in de fysieke retail aanwezig zijn, en het platform van bol.com vooral gebruiken voor online verkoop.

Troef

Die lokale partners moeten voor bol.com een belangrijke troef vormen, terwijl Amazon meer inzet op machtsvertoon en aanvullende diensten. Door in te zoomen op de zogenoemde local heroes, zoals David van Quartel Modelbouw in Pijnacker, Jeanine van make-up winkel INDISHA in Diemen en Steven van retailer Ontdek de Natuur in Diest, denkt bol.com het verschil te gaan maken.

Interessant is ook om te zien of daarmee de verwachting van ING uitkomt. De bank stelde begin vorig jaar dat tegen 2025 de Nederlandse online markt wordt gedomineerd door één of twee platformen. Daarbij zijn Nederlandse platformen ook kansrijk, omdat zij de meeste kennis hebben van de Nederlandse consument.

De komende tien weken zal de campagne onder meer bij Qmusic, Ster, Talpa en op social media te zien en te beluisteren zijn.