H&M heeft in de Verenigde Staten een nieuwe stap gezet zijn mobiele strategie. In diverse mobiele applicaties wordt gebruikers gevraagd een H&M-advertentie te bekijken, waarvoor zij worden beloond met zogenoemde ‘m-points’, een soort Air Miles.
Voor de optie is de Zweedse modeketen een samenwerking aangegaan met applicatieontwikkelbedrijf Session M, schrijft Mobilecommercedaily.com.
Applicatiegebruikers krijgen onderin hun scherm de oproep een H&M-advertentie te bekijken, waarmee ze m-points kunnen verzamelen. Een video levert bijvoorbeeld 20 m-points op. Na het zien van de content wordt de gebruiker naar de online ‘Session M reward store’ geleid, waar hij zijn punten kan opslaan of direct online en in fysieke winkels kan spenderen. Het is (nog) niet bekend hoeveel dollar de punten per stuk waard zijn.
Het beloningssysteem is door H&M in eerste instantie ingezet om gebruikers zoveel mogelijk kennis te laten maken met de David Beckham-campagne die momenteel loopt. Door middel van video’s en informatie over de kledinglijn worden fans gestimuleerd om te kopen, stelt app-deskundige Steve Timpson in het artikel op Mobilecommercedaily.com.
Geen webshop
Een groot nadeel voor het reward-systeem is dat H&M zijn Amerikaanse webshop nog niet geopend heeft. Fans kunnen de kleding die zij gezien hebben in de advertentie dus niet direct online aanschaffen bij H&M. Zij kunnen hun m-points enkel inleveren in de fysieke winkels.
De opening van H&M's webshop wordt in de VS keer op keer uitgesteld. De lancering staat nu voor komende zomer gepland.
Nederlandse apps
In Nederland heeft de nummer 7 uit de Twinkle100 in januari mobiele applicaties met besteloptie gelanceerd. Mobiele shoppers kunnen vanuit de apps betalen met creditcard, per acceptgiro, bij aflvering, op basis van een maandfactuur of in maandelijkse termijnen.
In Nederland ook mogelijk via Prooflink.com, werkt op dezelfde wijze