Enkele tientallen landelijke winkelketens ontwikkelen een eigen platform om klanten informatie te verschaffen en producten te verkopen via mobiele apparaten. Samen willen zij tegenwicht bieden aan digitale grootheden als Ahold en Wehkamp.nl.
Het initiatief werd gepresenteerd tijdens een retailcongres op het hoofdkantoor van de Rabobank in Utrecht. Het Financieele Dagblad (FD) schrijft er vandaag over in zijn papieren uitgave. De krant refereert aan Arjen de Koning van Paradigit, een van de (verder niet bij naam genoemde) participerende retailers en initiatiefnemer van het project.
Drogisterijen, supermarkten, sportzaken en boekhandels
Het platform is bedoeld voor winkelketens die het moeilijk vinden om fysieke winkels te combineren met online verkoop. Het gaat hierbij volgens het FD om diverse drogisterijen, supermarkten, sportzaken en boekhandels. 'Onze planning is om het project deze zomer af te ronden en officieel te presenteren', meldt een woordvoerder van initiatiefnemer Paradigit aan Twinkle. Hij wil verder niet veel kwijt. 'Het is nu nog te vroeg om bekend te maken welke bedrijven er precies meedoen aan het plan.'
Nieuwe weg
‘Dit soort samenwerking is na autonome groei en overnames de nieuwe weg van groei voor retail’, zegt Jos Voss van Rabobank Internationaal tegen het FD. ‘De vooruitzichten zijn niet goed voor de retail. Samenwerking is nodig in een markt waarin het lastig is om autonoom te groeien en overnames voor weinigen is weggelegd. De belangrijkste sta-in-de-weg is de geringe bereidheid om samen te werken, omdat er nog te veel wordt gedacht in belangentegenstellingen.’
Logistiek, promotie of vastgoed
Voss voorziet dat winkeliers gaan samenwerken op het gebied van logistiek, promotie of vastgoed. Dit gebeurt al in de Negen Straatjes in Amsterdam. Ook werd tijdens het congres gesproken over samenwerking met branchevreemde spelers, zoals tussen retailers en vastgoedondernemers of mediabedrijven. Zo heeft tijdschriftengigant Sanoma een aandeel genomen in de webwinkel SB Commerce.
In de tweede papieren editie van dit jaar (verschijnt 26 februari) besteedt Twinkle in het kader van het M-commerce Event aandacht aan de Negen Straatjes.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Winkelketens samen in mobiel verkoopplatform
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.