Twinkle | Digital Commerce

Sanoma Media investeert in webverkoop met belang in SB Commerce

2017-05-27
12397
  • 2:17

Sanoma Media neemt een belang in SB Commerce, een bedrijf waar meer dan vijftig webwinkels in cadeau- en interieurartikelen onder vallen. Het uitgeefbedrijf heeft de intentie om SB Commerce op termijn helemaal in te lijven.

Sander Ten Dam, performance based director bij Sanoma Media, noemt de stap een versterking van de e-commerce positie in het domein home deco. De grootte van het belang in SB Commerce, onder andere eigenaar van Voor-thuis.nl en Gadgethouse.nl (portfolio), wordt niet gecommuniceerd. Een woordvoerster laat Twinkle weten dat Sanoma de online retailer op termijn helemaal wil overnemen, al kan ze geen details geven over de constructie.

Complete shopervaring
Jorrit Steinz, directeur van SB Commerce, zegt over de nieuwe mede-eigenaar: 'Door deze stap kunnen wij samen met Sanoma een completere shopervaring bieden; van inspireren en informeren tot werkelijke verkoop. Het bereik van de vele woonbladen en websites in combinatie met de beschikbare redactionele kennis zullen zeker een meerwaarde zijn die de klant ook zal gaan ervaren.'

Campagne op SBS-zenders
Nog voor de kerst zullen Sanoma en SB Commerce een campagne optuigen voor de zenders van SBS, waar Sanoma mede-eigenaar van is. Door in de spots te wijzen op het second screen zal de kijker een 'shoppable experience' worden geboden.

Storefront
Adjunct uitgever home deco Martijn van der Neut zei vorig jaar dat Sanoma allereerst een intermediair moest zijn op de woonmarkt, tussen publiek (content) en verkopende partijen (commerce). ‘Ons home deco portfolio moet gaan fungeren als een storefront. We willen ervoor zorgen dat de juiste klant bij de juiste webshop terecht komt’, aldus Van der Neut destijds tegen Twinkle.

Directe verkoop
Sanoma gaat door het aandeel in SB Commerce meer direct verdienen aan webverkoop in home deco. Het uitgeefbedrijf verkoopt al enige tijd woonproducten online op Vtwonenshop.nl, een site die in de lucht wordt gehouden door Fonq.nl. Vorig jaar bracht Sanoma met Myhomeshopping.nl een affiliatesite rondom het thema wonen op de markt. Die werd opgezet door Fashionchick.nl-eigenaar No Search, waar Sanoma begin 2011 een belang in nam.

Wellsens
Sanoma Media heeft de intentie om No Search helemaal over te nemen en daarmee volledig eigenaar te worden van het internationaal groeiende Fashionchick.nl. Het uitgeefbedrijf achter onder andere Startpagina.nl en Kieskeurig.nl is verder dichtbij de lancering van de grote medische webwinkel Wellsens, die in een strategische samenwerking met NControl wordt opgetuigd.

'Verder de funnel in'
In een persverklaring zegt Sander Ten Dam vandaag dat Sanoma's e-commerce initiatieven steeds meer vorm krijgen: 'Succesvolle sites worden uitgerold naar andere landen, sites gaan verder de funnel in, we gaan partnerships aan en doen acquisities.'

E-commerce kansen
'E-commerce is een groeimarkt waar we kansen zien met ons bestaande portfolio', geeft Ten Dam verder aan. 'Door onze ervaringen in lead generation, price comparison en classifieds hebben we veel kennis opgebouwd rondom het aanbieden van relevante online content.'