Iceberg Webshop Hands, fulfilmentpartner voor zo’n twintig online verkopers, begint in de loop van dit jaar zelf met online verkoop. Eigenaar Martin Bongers wil een waaier aan webwinkels in food gaan openen. ‘Dat is de ambitie, maar we bekijken het stap voor stap.’
Bongers, die blogt voor Twinkle, heeft naar eigen zeggen zes jaar ervaring met de fulfilment van voedsel: ‘Dat is onze core business geworden, samen met mode. Wij doen heel graag ingewikkelde dingen, met veel handwerk en dus veel marge per pakje. Onze gehandicapte medewerkers zorgen voor toegevoegde waarde.’
Eigen klant
Iceberg Webshop Hands (kortweg Iceberg) bouwde expertise op in zowel de in- als de uitstroom van verswaren. Bongers: ‘Je kunt ons zien als regisseur van een voedseloperatie. Wij beheersen dat kunstje en daarom heb ik een aparte bv opgericht om zelf te gaan verkopen. Feitelijk wordt ik mijn eigen klant, misschien te vergelijken met de manier waarop Fonq.nl is ontstaan.’
Doel- en productgroepen
Net als Fonq.nl en bijvoorbeeld Coolblue wil Bongers verschillende webwinkels gaan openen, die wel zijn verbonden door een centrale zoekfunctie en een overkoepelend winkelmandje. Daarbij ziet de ondernemer mogelijkheden voor shops rond doelgroepen (fictief voorbeeld: Braziliankitchen.com) of productgroepen (bijvoorbeeld Versehandsinaasappelen.nl).
Expats en campinggasten
Dit soort specialistische shops zijn niet goedkoop voor de consument, erkent Bongers, maar dat deert hem niet: ‘Op prijs wil ik niet concurreren. Met de webwinkels willen we ervoor zorgen dat mensen toegang krijgen tot producten die ze niet in de buurt kunnen kopen. Klanten staan in een bepaalde verhouding tot het voedsel, waardoor ze het heel graag willen hebben en er veel voor over hebben. Denk aan expats of aan mensen die op de camping zitten. Wij kunnen wereldwijd versproducten aan de deur bezorgen, ook een ons graskaas van het mes, als je het maar goed verpakt.’
Grote plannen
Volgens Bongers leveren de verkoopactiviteiten geen kanaalconflict op: ‘Ik koop in bij leveranciers, ook die van bestaande klanten, maar ik kan mijn klanten straks natuurlijk ook toegang bieden tot al dat assortiment. Iceberg zorgt voor de regie.’ Het zijn grote plannen en dat beseft Bongers, die momenteel op een gemiddelde dag 13 tot 14 mensen aan het werk houdt: ‘Ik ga niet roepen dat we over een paar jaar X miljoen omzet boeken met verkoop, we zullen moeten zien hoe het loopt.’ In de eerste eigen webwinkel zullen volgens de ondernemer geselecteerde versproducten voor de Aziatische keuken te koop komen.
Veel succes Martin!
Ik wil de e-commerce markt (fulfilmentpartijen en webshops) laten weten dat:
"Focus is de sleutel tot succes"
Zet em op Martin!
Prima concept.
Als ik je kan helpen, dan roep je maar...
De fulfilment van versproducten is een enorme uitdaging zo weet ik uit ervaring. Ook de distributie ervan naar de eindgebruiker, welke veelal gekoeld of diepgevroren moet gebeuren, is een lastige zaak. Zeker omdat dit al snel relatief (te) duur wordt.
Desalniettemin: break a leg!
Jeroen, Mattanja en Frank, dank voor het steuntje, dat zal ik (en m'n team, zonder hen ben ik nergens) nodig hebben.
Frank: I know. Maar ik heb nooit geloofd in bezorging aan huis. Want je kunt zo uitrekenen dat zoiets niet uit kan: wat kost een chauffeur die van de ene kant naar de andere kant van het dorp rijdt voor 4 adressen? Afschrijving auto etc. etc. En dat voor 30 euro boodschappen met een marge van 5 euro?
Alleen met de post kan het. En dat is wat we al jaren lang doen, zelfs diepvries en koelvers. Dat betekent alleen wel dat je een andere propostie moet bedenken, voor een andere doelgroep dan de bezorg-doelgroep.