Twinkle | Digital Commerce

Hoe gebruiksvriendelijk is uw cookiemelding?

2017-11-11
180101
  • 3:45

‘De cookiewet is niet gebruiksvriendelijk’ is een argument dat regelmatig opduikt in discussies over de cookiewetgeving. Daar valt inderdaad wat voor te zeggen. Immers, tijdens het surfen op internet wordt een websitebezoeker continu onderbroken door cookiemeldingen.

Tekst: Rob Beekmans

Heeft u eigenlijk weleens stilgestaan bij de gebruiksvriendelijkheid van de melding zelf? Hieronder vijf usability-tips voor uw cookiemelding.

1. Beredeneer niet alleen vanuit uzelf
Als een bezoeker cookies niet wil accepteren, kan dit voor u als eigenaar van een website lastig zijn. Bijvoorbeeld wanneer u Google Analytics gebruikt en dus geen gegevens van deze bezoeker kunt meten. Sommige websites, zoals die van de Publieke Omroep, bieden dan ook alleen een optie om de cookies te accepteren.



Een partij als de Publieke Omroep kan wegkomen met het weigeren van bezoekers die cookies niet accepteren. Dit kunnen zij onder andere doen doordat ze unieke content bieden. Voor webwinkeliers kan het behoorlijk risicovol zijn om alleen een  optie te geven om cookies te accepteren. Waarom zou een consument die geen cookies wil accepteren niet naar een concurrent gaan die niet zo moeilijk doet? Kijk daarom verder dan uw eigen problemen, zoals het verliezen van meetgegevens en blijf u verplaatsen in de bezoeker. Conversies mislopen door een gebruikersonvriendelijke cookiemelding, dat is pas een probleem.

2. Bied opties
Het is een stuk gebruiksvriendelijker om duidelijke opties te bieden. Media Markt biedt bezoekers die liever geen cookies accepteren een mogelijkheid om hun instellingen te wijzigen en daarmee ‘niet-functionele’ cookies beperkt of niet te accepteren. Het wijzigen van de instellingen is wellicht wat gedoe, maar er wordt in ieder geval een tweede optie naast accepteren geboden.



De cookiemelding van Jeans Online biedt ook twee opties, alleen doet Jeans Online wat minder moeilijk over het afwijzen van cookies. Met een duidelijke zin en knop met de tekst  ‘Afwijzen’ kunnen bezoekers met één klik de cookies niet accepteren. Zowel Media Markt als Jeans Online zullen te maken hebben met bezoekers die de cookies afwijzen, maar het bieden van een keuze is in de basis een stuk gebruiksvriendelijker dan alleen een knop om te accepteren.



3. Laat de belangrijkste actie het meest opvallen
Bij het bieden van twee opties is het natuurlijk ook weer niet de bedoeling om het klikken op ‘afwijzen’ in de hand te werken. Op de website van D66 zijn de knoppen om cookies te accepteren en af te wijzen vrijwel even prominent aanwezig en wordt een bezoeker niet echt gestuurd in zijn keuze. Prima voor een politieke partij, maar het is de vraag of u als webwinkelier het aller-braafste jongetje van de klas wilt zijn. 



V&D biedt ook twee keuzes, maar laat de knop ‘Ik accepteer cookies’ flink opvallen door deze felgekleurd en groot te tonen. Daarnaast is de ruimte tussen de grote oranje knop en de link om cookies niet te accepteren aardig groot, waardoor een bezoeker waarschijnlijk sneller op ‘accepteren’ zal klikken. Een slimme oplossing om te voorkomen dat bezoekers onnodig op ‘afwijzen’ gaan klikken.

4. Bied duidelijke uitleg
Cookies zijn weliswaar veelbesproken, maar een deel van uw bezoekers zal nog steeds niet weten wat een cookie is of doet. Daarbij schrijft de wet voor dat bezoekers een geïnformeerde keuze moeten maken. Als u dan toch uitleg geeft, maak deze dan begrijpelijk voor uw bezoekers. Saturn geeft bijvoorbeeld in (redelijk) duidelijke taal aan wat cookies zijn en waarvoor ze worden gebruikt.



5. Zorg dat een bezoeker begrijpt wat hij doet
Hi.nl toont een melding die zegt: ‘Door het accepteren van cookies word je herkend en wordt Hi.nl op je wensen en interesses afgestemd’. Vervolgens kan een gebruiker op een link naar meer informatie klikken of op een kruisje om de melding af te sluiten. Maar betekent het sluiten van de melding dan meteen dat u de cookies accepteert?

Wehkamp doet het duidelijker. Zij tonen hun cookiemelding op een soortgelijke manier als Hi, alleen bieden zij een duidelijke knop met de tekst ‘Ik ga akkoord’. Hier zal een gebruiker sneller begrijpen dat hij akkoord gaat met het accepteren van cookies. Ook hier hebben we het over een basisregel voor usability: zorg dat een gebruiker altijd begrijpt wat hij doet.

Conclusie
Het is niet de bedoeling van dit artikel om de perfecte cookiemelding voor te schrijven. Eerlijk is eerlijk, daarvoor is in de voorbeelden ook te weinig rekening gehouden met alle ins en outs van de wet en of zij daar volledig aan voldoen. Wat wel duidelijk wordt, is dat behoorlijk wat cookiemeldingen rammelen qua usability. Het mag misschien een eenvoudige conclusie zijn, maar zet uw bezoeker, ook bij uw cookiemelding, op één. Of in ieder geval zo veel mogelijk, met een wet die privacy boven gebruiksvriendelijkheid stelt. Wees duidelijk, bied uitleg, geef keuzemogelijkheden en zit uw bezoekers niet te veel dwars. Zo kan de pijn toch nog enigszins worden verzacht.

Rob Beekmans is usability-specialist bij Easy Internet Marketing.