Daar waar Bing en Yahoo! in de Verenigde Staten nog een respectabel marktaandeel hebben (28,7 procent), blijft Google in Neder- land domineren. Logisch dus dat de focus bij zoekmachineadverteren veelal op Google AdWords ligt. Toch kan Bing in een aantal gevallen een interessante zoekmachine zijn.
Tekst: Justin van Heesch
Microsoft ziet Bing niet puur als zoekmachine, maar als platform dat door uitgevers en producenten als Yahoo!, Nokia, RIM en Amazon wordt ondersteund. Misschien nog belangrijker is de eigen ondersteuning via Xbox en met name Windows Phone 8 en Windows 8. In deze recent gelanceerde besturingssystemen van Microsoft neemt Bing een centrale rol in: op het bureaublad is standaard een app met de zoekfunctionaliteit van Bing geplaatst. De mogelijkheid op een groei in zoekvolumes is dus zeker aanwezig voor Bing. Tel daarbij op dat oude Yahoo Search Marketing /Microsoft adCenter accounts eind oktober zijn omgezet naar Bing Ads-accounts die nu in 22 landen - inclusief Nederland - worden ondersteund. Genoeg reden om adverteren op Bing te (her)overwegen?
Volgens Microsoft spendeert de gebruiker van het Yahoo! Bing Netwerk 123 procent meer dan de gemiddelde zoeker en 71 procent meer dan de gemiddelde Google-gebruiker. Natuurlijk moeten deze cijfers met een korreltje zout worden genomen, maar eenvoudige logica toont de potentie van Bing Ads wel aan. In veel branches zult u de eerste relevante adverteerder zijn en dus liggen de klikprijzen beduidend lager dan bij Google AdWords. Zelfs bij een lager conversiepercentage kan uw rendement alsnog beter zijn. Het zoekvolume is een fractie van dat uit Google, maar bij een gegarandeerde positie boven aan de pagina kunt u nog best wat zoekvolume meepakken.
Praktijkcases
Deze wetenschap spreekt natuurlijk nog meer aan als er cijfers uit de praktijk bij worden gepakt. Een website in leadgeneratie startte eind november een Bing Ads-campagne. De positie in Google lag in deze periode rond 5,5. Geen wonder dus dat het volume van Bing een bijdrage heeft geleverd aan de websitebezoeken. Een extra positieve verrassing is dat het verkeer kwalitatief beter presteert dan Google: ondanks het hoge bounce percentage, lagen de gemiddelde bezoekduur en het doelconversiepercentage bij Bing aanzienlijk hoger.

Een tweede voorbeeld komt van een e-commerce website. Slechts één AdWords-campagne is hier naar Bing overgezet en in enkele opzichten blijft deze achter bij de AdWords-resultaten. Maar wat onderstaande cijfers niet tonen is de klikprijs. Deze lag bij Bing op 6 cent, wat bijna een tiende is van het AdWords gemiddelde.

Is mijn bedrijf geschikt voor Bing?
De geschiktheid van het Yahoo! Bing Netwerk als advertentieplatform is afhankelijk van een aantal factoren. In de volgende situaties kan het interessant zijn de stap naar Bing Ads te maken:
- Mijn AdWords-klikmarkt is dicht bezaaid met concurrenten. Bij de huidige klikprijzen is het moeilijk of zelf onmogelijk mijn rendementsdoelstelling te behalen.
- Mijn AdWords-campagne loopt prima, maar zit aan zijn top. Mijn gemiddelde posities zijn goed en bij het huidige zoekvolume zie ik geen mogelijkheden verder te groeien.
- Organisch haal ik al zoekverkeer uit Bing en deze bezoekers blijken ook nog eens te converteren.
Veel gebruikers van Bing lijken zich niet bewust te zijn van waar zij eigenlijk zoeken, bijvoorbeeld omdat ze een ingebouwde Bing-zoekbalk uit Internet Explorer gebruiken. Het gebruik van Bing Ads lijkt op dit moment dan ook wat minder geschikt in markten waar wat meer technisch onderlegde consumenten zich begeven. Zij weten hun weg naar Google immers wel te vinden.
Goed om te weten
Adverteren op een nieuw advertentienetwerk lijkt misschien een hoop gedoe, in de praktijk valt dit erg mee. Hou de volgende zaken in de gaten:
- AdWords-campagnes kunnen naar Bing worden geïmporteerd. Uw campagne hoeft dus niet ‘from scratch’ te worden opgebouwd. Het prominent aanwezige menu-item ‘Import from AdWords’ toont aan waar u moet zijn. Volg vervolgens de stappen.
- In grote lijnen werkt alles zoals u gewend bent: CPC, CPA, advertentieveiling, conversiecode; het bekende verhaal dus. Bing Ads kent ook zijn eigen editor.
- De grootste verschillen zitten in het aflezen van wat meer diepgaande resultaten, deze zijn onder ‘Reports’ als losse rapporten te creëren en te downloaden.
- Een positief verschil is het inzicht in het verloop van kwaliteitsscores; dus meer directe respons op uw optimalisatie.
- Verder zult u wat handige tooltjes van Google bij Bing Ads niet terugvinden. Volg de ontwikkelingen en vraag om hulp.
- Ook organisch via Bing gevonden worden? Kijk eens rond in het Bing webmaster Hulpprogramma.
- Auto-tagging ontbreekt, zet de url-builder dus in om de juiste gegevens in Google Analytics terug te vinden. Om ook de gebruikte zoekopdrachten in Analytics terug te vinden, gebruikt u de tag {QueryString} als term. Een bestemmings-url ziet er dan als volgt uit:
Eerste uur
De eerste ervaringen met Bing Ads zijn positief, maar het is nog te vroeg om conclusies te trekken. De stap is echter makkelijk te nemen. Het importeren van uw AdWords-campagnes is totaal niet arbeidsintensief en door het opbouwen van historische data kunt u concurrenten voor zijn. In AdWords profiteren adverteerders van het eerste uur nog dagelijks van de historische opbouw van hun kwaliteitsscores. Bent u al klaar om in te stappen?
Justin van Heesch is SEA-specialist bij Easy Internet Marketing.
Bing heeft niet enkel minder verkeer maar converteerd ook vele malen slechter is mijn ervaring.
waar ik 50 bezoekers uit google nodig heb voor 1 verkoop heb ik bij Bing voor 1 kopende klant 750 bezoekers nodig.
Wat de reden is durf ik niet te zeggen, maar vanuit bing krijg ik in elkgeval voornamelijk waardeloos verkeer.
Als je dan bedenkt dat 70% van mijn bezoekers vanaf Google komt en 2% vanuit Bing is het rekensommetje snel gemaakt en is Bing dus volledig oninteresant om ook maar enige aandacht aan te besteden.
Ik had vrijwel hetzelfde geredeneerd als de auteur van het artikel doet. Zeker, omdat ik zelf nog regelmatig gebruik maak van Bing. Ik moet echter zeggen dat Bing mij of mijn webshop tot nu toe niets heeft opgeleverd. Bing converteert traag en biedt weinig nieuwe klandizie.
Zelf heb ik met een kortlopende ervaring ook erg goede resultaten geboekt. Het zal inderdaad erg brancheafhankelijk zijn. Over welke branches gaan bovenstaande reacties? Bijgevoegde link lijkt geen webshop te betreffen.
In mijn geval gaat het om erotische webshops.
Maar mijn ervaring is dus gebasseerd op natuurlijke zoekresultaten, maar als de kwaliteit daarvan dus zo extreem laag is ga ik zeker niet betaald adverteren.
Ik moet zeggen dat Bing voor ongelofelijk weinig bezoekers zorgt op onze website. Wel is het conversiepercentage hoger dan bij andere bronnen. Wellicht zijn de gegevens nog niet helemaal betrouwbaar omdat ze op een paar orders zijn gebaseerd.
Daniel: ik denk dat dit inderdaad wel een goede indicatie is van welk publiek je naar je website trekt, in dat geval dus niet interessant!
Jeroen: in mijn ervaring zal het ook niet snel boven de 5% van het verkeer liggen. Houd wel rekening met andere websites in het Bing netwerk (Yahoom zoekpartners). Daarbij opgeteld een potentiële groei in het zoekgedrag vanaf deze kanalen. Helaas wil Microsoft zelf (nog) geen cijfers geven over de Nederlandse markt en is ook de Bing zoekvolumetool nog niet op Nederland gericht.
De door mij aangehaalde voorbeelden lopen na 1 - 2 maanden nog steeds uitstekend, in ieder geval reden genoeg om nog wat andere productgroepen te testen.
Als beheerder van nieuwbouwwijzer.nl met 40 000 bezoekers per maand kan ik zien dat het verkeer vanuit bing 1.66% van het totaal is.
Ik weet dat mijn rankings redelijk goed zijn in bing (net als in google overigens)Dus ik kan een redelijke inschatting maken of het de moeite waard is.
Dus dit zegt me dat bing weinig tot geen bijdrage kan leveren aan de resultaten. van de 160 uur die je per maand zou kunnen werken zou je dus in theorie iets van 2 uur hieraan kunnen besteden. Lijkt me dus zeer onredabel in tijd en inspanning.
Onze ervaring is dat het zeker loont om ook op Bing te adverteren. Niet dat we er zo gigantisch veel kliks uit krijgen, maar waarom zou je het niet doen? De kliks zijn flink goedkoper dan in Adwords, en elke klant is mooi meegenomen toch? Het heeft ons het afgelopen jaar toch een paar 1.000 EUR extra omzet opgeleverd, zonde om die niet mee te pakken toch?
Overzetten was met de import functie ook snel gebeurd :)
@Wouter: wat een vreemde berekening. Jij kijkt dus alleen naar verkeer en niet naar rendement?
Vanuit Bing is het verkeer naar onze site minder dan 1 procent...Het lijkt wel of dit aantal steeds minder wordt. In 2012 was het nog meer dan 3 procent. Is het einde nabij? Het zou extra omzet kunnen genereren maar staat dat wel tegenover de moeite die je er in steekt?...
Uit onze ervaring blijt inderdaad dat bijna niemand op Bing zit. Maar bijna niemand is toch nog snel een paar duizend bezoekers per jaar, goed voor enkele duizenden euro's omzet. De zaken zijn inmiddels wel behoorlijk veranderd nu Microsoft het contract met Yahoo heeft beeindigd. Iemand al ervaring met de nieuwe manier van adverteren in Bing?
Denk inderdaad dat het wel kan lonen om te adventeren voor je klanten op bing alleen moet je ze vaak duidelijk maken dat die mogelijkheid er ook nog is. Aangezien Google toch het grootste marktaandeel heeft en de grootste zoekmachine is in Nederland, zijn ze toch vaker geneigt om te adventeren via AdWords.
Onze ervaring is dat Bing groeiende is. Wellicht is de kwaliteit nog niet zo goed als bij Google, echter is dit een kwestie van tijd. Daarnaast is het adverteren een stuk goedkoper.
Ik adverteer enkel via google adwords. Het traffic dat komt via Bing is te verwaarlozen. Wat wel in opkomst is, zijn mobiele gebruikers (smartphone, ipad). Belangrijker is om daar je website op aan te passen.
Ik heb vaak in Bing betere positie dan in Google maar verkeer die binnen komt via Bing is nauwelijks merkbaar.
Hoeveeel % zijn de kosten per klik ongeveer lager vergeleken met
adwords?
@Koen
Dat is moeilijk te zeggen, de klikprijzen in AdWords lopen daarvoor teveel uiteen. Ga er in ieder geval vanuit dat je voor een CPC bieding van 6 á 7 cent al verkeer binnenkrijgt. Afhankelijk van de concurrentie die je nu in Bing tegenkomt bereik je bij deze bieding al dan geen topposities.
Interessant artikel aan de hand waarvan wij ook gestart zijn. Tot op heden positieve resultaten, sowieso kan het geen kwaad de focus eens te verleggen.
Je hebt wellicht een kleiner bereik, dit zegt echter niks over de kwaliteit van het verkeer. Dit zal ook ongetwijfeld per branche verschillen.
Er valt een rendabele campagne uit te halen, echter voor een niche website waar de bezoekersaantallen niet zo hoog liggen dien je ook nog de arbeid mee te nemen in de calculatie. Hierdoor loont de investering niet voor maar 1,6% van weinig bezoekers.
Ik ben van mening dat het altijd verstandig is om in meerdere zoekmachines actief te zijn, je weet immers nooit wat de toekomst gaat doen dus waarom zou je op 1 paard wedden.
Instagram Likes Verkopen, dat is waarvoor ik bling ads ga gebruiken. Vanaf vandaag ben ik actief, we zullen zien wat het resultaat is. Een voordeel: Bing accepteert mijn website wel. Google haar beleid laat mijn website niet toe..