Twinkle | Digital Commerce

Makro gestart met webshop

2017-05-27
180101
  • 1:38

Makro is gestart met een webshop. Met deze stap maakt de groothandel in food- en non-food serieus werk van zijn multichannelstrategie. De logistieke afhandeling van de webshopbestellingen gebeurt vooralsnog vanuit de Makro-vestiging in Vianen. Het webshop startassortiment bestaat uit zevenduizend artikelen. Makro wil zich nadrukkelijker als ‘partner van ondernemend Nederland’ presenteren. In 2011 startte het bedrijf al online activiteiten met de verkoop van speelgoed, televisies en wijn.

Makro start vanuit zijn winkel in Vianen met de uitlevering van zevenduizend artikelen die in de nieuwe kantoorartikelen webshop zijn geplaatst. Volgens marketingdirecteur Xavier Thiry is dat efficiënt en is de voorraad voldoende. Thiry geeft ook aan dat Makro goed heeft gekeken naar retailers zoals Tesco in het Verenigd Koninkrijk en Colruyt in België. ‘Storepicking is een eenvoudige manier om de kosten laag te houden. Ook is het een prima manier om de inzet van werknemers te optimaliseren.’

Food en non-food
Opvallend is dat Makro in haar webshop zowel food- als non-foodartikelen aanbiedt. De fast moving artikelen, zoals printpapier en koffie, die Makro via de webshop verkoopt zijn in Vianen in een apart deel van de vestiging geplaatst, de overige artikelen liggen gewoon in de winkel. Voor het afleveren van de weborders heeft Makro afspraken gemaakt met DHL. De orders worden in één levering naar de klant gebracht. In de opstartfase is de levering gratis, maar op termijn gaat dit vier euro kosten. Horecabeleveringen blijft Makro wel zelf uitvoeren.

Zoektermen
De eerste zevenduizend artikelen zijn aan de webshop toegevoegd op basis van zoektermen van klanten. Het totale assortiment van Makro bestaat uit zestigduizend artikelen. Het aantal van zevenduizend producten zal zeker nog groeien wat Thiry betreft. Hoe dit logistiek gezien opgelost gaat worden is niet honderd procent uitgekristalliseerd, Makro laat dit ook afhangen van de resultaten.

Makro is al jaren op de Nederlandse actief als online verkoper van kerstpakketten. Sinds de zomer van 2010 houdt de groothandel met Makrodagdeal.nl een b2b-aanbiedingensite in de lucht.

Bron: Logistiek.nl