Groothandel Makro Nederland start een b2b-webshop waarop fabrikanten hun assortiment kunnen verkopen aan hun klanten.
Bij de lancering bestaat het aanbod al uit duizenden producten, dit wordt maandelijks uitgebreid. Opvallend is dat de webshop ook beschikbaar is voor consumenten, zij kunnen zonder Makro-pas daar een bestelling plaatsen.
Het nieuwe platform is een manier voor Makro om zijn aanbod uit te breiden. Het platform is in totaal in vier landen beschikbaar, waaronder dus Nederland. ‘De lancering van deze webshop versterkt de multichannel strategie van Makro Nederland’, stelt ceo Andries Govaert van Makro Nederland. ‘Naast onze zeventien Makro-vestigingen en de Horeca Bezorgservice bedienen we onze klanten nu ook online. Met de nieuwe webshop zijn we onze Nederlandse klanten nog beter van dienst met een breed een diep non-food assortiment. Onze producten zijn nu voor iedereen en overal online verkrijgbaar.’
Het moederbedrijf van Makro, Metro AG, centraliseerde in 2018 haar e-commerce activiteiten.
Totaal onduidelijk wat Makro hier wil bereiken. Als ze een webshop willen doen voor hun assortiment (+mogelijk wat breder dan in de winkels) dan is het heel logisch maar zeker 15 jaar te laat. Wat het verschil is met "Horeca Bezorgservice" is, behalve de doelgroep, totaal onduidelijk maar wel dat op deze nieuwe shop food geen plekje heeft.
Of wil men eenvoudig de leverancier een plekje bieden om te kunnen dropshippen?