Twinkle | Digital Commerce

Auto wordt winkelwagen bij Albert Heijn Pick Up Point

2017-11-11
180101

Albert Heijn opent morgen zijn eerste Pick Up Point, in Heemstede. Klanten hoeven de auto niet uit om boodschappen op te pikken. Afhalen kost voorlopig niets en er is geen besteldrempel. Klanten betalen in beginsel met hun pinpas bij het afhaalpunt.
 
Algemeen directeur Sander van der Laan en projectleider Jessica Boonstra presenteerden de afhaaloptie van Albert Heijn vanmorgen terplekke. Ze bevestigden de eerder gehoorde ambitie om van afhalen een ‘derde kanaal’ te maken, naast boodschappen doen in de supermarkt of bezorging aan huis. Van der Laan: ‘Pick Up Points lossen eigenlijk twee problemen op: enerzijds hoeven mensen niet thuis te wachten tot de bezorger langs komt, anderzijds is afhalen gratis.’

Naarden en Tilburg
De pilotfase is al achter de rug: Albert Heijn testte de afhaaloptie onder medewerkers bij zijn hoofdkantoor in Zaandam, aldus Boonstra. Op dit moment wordt gebouwd aan drive throughs in Naarden en Tilburg. Net als in Heemstede gaat het hierbij om stand alone locaties. Volgens Boonstra zullen er ook afhaalpunten naast winkels van Albert Heijn komen.

Home Shop Centers
De boodschappen van afhalers komen niet uit de supermarkten van Albert Heijn, maar uit een van zijn drie Home Shop Centers in De Meern, Rotterdam en Almere. Daar vindt ook de fulfilment plaats van weborders die aan huis worden bezorgd. De afstand - het Pick Up Point in Heemstede wordt bijvoorbeeld beleverd vanuit het nieuwe Home Shop Center in Almere - maakt dat orders pas een dag later kunnen worden afgehaald. Boonstra: ‘Uit inventarisaties blijkt dat dit goed aansluit bij de wensen van de klant.’

Unieke code
Wie online bestelde boodschappen wil oppikken kan daarvoor bij zijn order een tijdvak selecteren (tussen 8.00 en 16.00 uur of tussen 16.00 en 22.00 uur) en daarbinnen een richttijd. Als de boodschappen klaar staan, krijgt de webshopper een sms met een unieke code. Na het intoetsen van die code bij het afhaalpunt krijgt de klant te zien naar welk parkeervak hij zijn auto moet sturen. Vervolgens worden de boodschappen ingeladen door een medewerker van Albert Heijn.

Achteraf betalen
In principe hoeft de webshopper zijn auto niet uit. Hij kan afrekenen met een mobiel pinautomaat, als hij geen aanvraag heeft gedaan voor een doorlopende automatische afschrijving. Contant of met creditcard betalen kan niet. Een moeilijkheid is dat de prijs van veel versproducten afhangt van het precieze gewicht en dus pas na bestelling duidelijk is. Volgens Boonstra leert de ervaring van andere supermarktketens uit het buitenland dat achteraf betalen geen problemen hoeft op te leveren. Van der Laan voegt toe: ‘En als blijkt dat mensen toch niet komen opdagen zullen we natuurlijk drempels opwerpen. Dat doen we ook als de gemiddelde bonbedragen lager zijn dan we nu verwachten. Overigens kijken we op dit moment naar additionele vormen van vooraf betalen online.’

Geen detailhandel
Albert Heijn deed vanochtend geen uitspraken over het tempo waarin zijn nieuwe kanaal zal worden uitgerold. Daarbij is de supermarktketen afhankelijk van bestemmingsplannen van gemeenten en de interpretatie daarvan. Heemstede beschouwt AH’s afhaalpunt niet als detailhandel, waardoor het gevestigd kon worden op een bedrijventerrein. Hoe andere gemeentes daarover denken is ongewis, omdat webwinkel- of daaraan gelieerde activiteiten in verschillende gemeentehuizen verschillend worden geïnterpreteerd.

Groter assortiment, groter gebied
Van der Laan maakte vanochtend ook bekend dat Albert Heijn zijn online assortiment binnenkort fors zal uitbreiden, van zo’n 9.000 producten (niveau wijksupermarkt) tot maximaal 25.000 producten (Albert Heijn XL). Ook zal de nummer 3 van de Twinkle100 zijn bezorggebied binnenkort vergroten, waardoor 65 procent van de Nederlandse huishoudens boodschappen kan laten afleveren. Ook aanstaande, zei Van der Laan, is nieuws over de integratie van Albert Heijn en Bol.com. De nummer 2 van de Twinkle100 werd dit voorjaar overgenomen door Ahold.

E-commerce omzet
De genoemde acquisitie en de toevoeging van afhaalpunten moeten bijdragen aan een verdriedubbeling van Aholds e-commerce omzet tot 2016, tot 1,5 miljard euro. Op dit moment verwerkt vlaggenschip Albert Heijn ruim twintigduizend online orders per week, van minimaal 70 euro per stuk. Wekelijks maken inmiddels 230.000 mensen gebruik van applicatie Appie, van waaruit sinds kort ook mobiel kan worden besteld.