Twinkle | Digital Commerce

Bijna 500 procent m-commerce groei in China

2017-05-27
180101
  • 1:15

De Chinese mobiele productbestedingen zijn in een jaar tijd ongeveer verzesvoudigd, tot bijna anderhalf miljard euro in het tweede kwartaal van dit jaar. Handelsplatforms van de Alibaba Group tekenen volgens iResearch China voor ruim driekwart van het handelsvolume.

In de onderstaande figuur is goed te zien dat de spectaculaire groei van m-commerce in China al kwartalen achtereen aanhoudt. Het mobiele transactievolume (gross merchandising value ofwel GMV) in het tweede kwartaal lag met 11,64 miljard yuan (1,43 miljard euro) 74,5 procent hoger dan in het kwartaal daarvoor:



Omzetaandeel
Tegenover de groei van 488 procent voor m-commerce in het tweede kwartaal staat een groei van 51 procent voor het hele online kanaal in die periode. Het omzetaandeel van mobiel is met 4,3 procent nog relatief gering, maar het neemt wel snel toe: in het eerste kwartaal lag het niet hoger dan 2,9 procent. IResearch China verwacht dat mobiele apparaten in 2015 goed zijn voor meer dan 10 procent van de Chinese online productaankopen.

Alibaba Group
De Alibaba Group tekent voor een hele ruime meerderheid van de mobiele bestedingen. Zijn handelsplatforms Taobao en Tmall waren afgelopen kwartaal goed voor ruim een miljard euro aan mobiele sales. In totaal bemiddelt de Alibaba Group voor tenminste 120 miljard dollar aan consumentenverkopen dit jaar. Daarmee is het Chinese concern het Amerikaanse e-commerce icoon eBay in handelsvolume ruim voorbij gestreefd.