De winkelleegstand bleef het afgelopen halfjaar stabiel, becijferde onderzoeksbureau Locatus. Het aantal winkeliers dat het vloeroppervlak vult daalt wel, maar niet zo hard als vaak wordt verondersteld. Niet zozeer e-commerce, maar vooral de vergrijzing speelt winkeliers parten.
Dat stelt Gerard Zandbergen van winkelonderzoeksbureau Locatus in Vastgoedmarkt. Hij reageert op hoogleraar Cor Molenaar, die een derde van alle winkels binnen vijf jaar ziet verdwijnen. Zandbergen: ‘De gevolgen van deze “voorspelling”, waarvoor geen onderbouwing wordt geleverd, zijn zeer schadelijk: iedereen wordt in mijn ogen op het verkeerde been gezet en niemand durft meer te bewegen.’
Dynamisch
Zandbergen, die in 2009 nog sprak van een 'tijdbom onder het Nederlandse winkelbestand’, schrijft in Vastgoedmarkt (pdf) dat de leegstand in Nederland tot stilstand is gekomen. Hij baseert zich daarbij op de rapporteurs van Locatus. Zandbergen concludeert dat de winkelmarkt zich relatief eenvoudig aanpast aan de crisis en de opkomst van e-commerce. Hij noemt de markt ‘veel dynamischer dan gedacht’ en schrijft dat de moeilijke omstandigheden zich niet uiten in toenemende leegstand, maar in dalende huren. Dat trekt vooral veel dienstverleners aan, waaronder goudopkopers, massagesalons en nagelstudio’s. Ondertussen stijgt het gemiddelde vloeroppervlak van winkeliers die producten verkopen.
Onzin
De leegstand stabiliseert, maar het aantal winkeliers neemt wel af, sinds 2003 met gemiddeld zo’n zeshonderd per jaar volgens Zandbergen. Er zijn echter nog altijd meer dan honderdduizend winkeliers in ons land en er is vooralsnog ‘geen enkele versnelling van de geschetste daling’ waarneembaar, aldus Zandbergen. Hij rekent voor dat het aantal stoppers met meer dan factor tien moet stijgen om Molenaars voorspelling te doen uitkomen. Hij bestempelt diens prognose dan ook als ‘onzin’.
Vergrijzing
Volgens Zandbergen is het aandeel van e-commerce op de retailmarkt weliswaar ‘indrukwekkend gestegen’, maar gaat het nog altijd om niet meer dan 5 procent. Hij stelt dat de vergrijzing winkeliers veel meer hoofdbrekens kost: ‘CBS-cijfers laten zien dat de gemiddelde 65-plusser 40 procent minder besteedt in de detailhandel (…) Niet de crisis of de internetaankopen verklaren de absolute hoogte van de leegstand: dat doet de vergrijzing.’
Lees ook: Opkomst e-commerce deert kledingketens niet
Ik kan me haast niet anders voorstellen als dat dit niet kan kloppen. Onderzoeksdata is maar hoe je het interpreteert. Wellicht spelen er andere belangen?
De groei van e-commerce naar 10 mrd is echt geen marktvergroting, zeker niet in tijd van crises. Het komt echt ergens vandaan...
@Jeroen Lampe, ter info: Zandbergen schrijft over de opkomst van e-commerce onder andere het volgende:
'Inderdaad zijn de aankopen via internet indrukwekkend gestegen. Elk jaar weer worden tientallen procenten geplust. Als je klein begint, is dat niet zo vreemd een geringe absolute stijging is in procenten dan al snel indrukwekkend. Thuiswinkel.org rapporteert over 2011 ongeveer 9 miljard euro aan verkopen via internet. Dit is overigens inclusief de oude postorderverkoop. De werkelijke stijging over de laatste tien jaar is dus nog wel wat lager. Iets meer dan de helft van deze 9 miljard euro valt buiten de detailhandel. Het gaat hier om bijvoorbeeld verzekeringen en reizen. Daarnaast blijft er ongeveer 4 miljard euro over aan detailhandelsomzet. De totale detailhandelsomzet in Nederland ligt zo rond de 83 miljard euro (bron HBD). De internetverkopen liggen daarmee op ongeveer 5 procent van de totale detailhandelsverkopen.'
Cor Molenaar heeft een reactie geformuleerd op het betoog van Zandbergen, te raadplegen op de website van de hoogleraar. Molenaar schrijft onder meer:
Iedereen die regelmatig bij winkels komt ziet de problemen van de winkelstraten en hoort de problemen in de winkels. Internet speelt hierbij een allesbeslissende rol. Om de schuld aan de vergrijzing te wijten is ongelooflijk naïef. Dit is juist het publiek dat nog steeds winkelt.
De complete reactie van Cor Molenaar (Leegstand geen indicator voor problemen retail) kunt u hier lezen.
Wellicht kan Twinklemagazine een reactie van Cor Molenaar proberen te krijgen hierop?
Jeroen Boon.
Kijk, dat is nog eens snelle service!
Jeroen Boon.
Totale goederenverkoop pure players 4.6 miljard, multi channel ongeveer 3 miljard. Omzet niet-dagelijkse boodschappen ongeveer 65 miljard. Dus 7.6 miljard van 65 is ruim 10% en nog steeds stijgend met dubble digits. CBS rekent de internetverkopen van winkels bij winkelverkopen en Thuiswinkel bij internetverkopen, wat reeel is want voor deze verkopen heb je ook minder m2 nodig!Zie ook het artikel in NRC http://www.cormolenaar.nl/en-de-binnenstad-bloed-leeg Locatus voorspelde in 2011 een verviervoudiging van de leegstand. Zijn er nu opeens andere feiten?
Misschien dat de hoge huurprijzen en kleine marges ook altijd een grote rol spelen.
verder zijn er nog genoeg consumenten die echt niet online willen bestellen.
Vrij logisch dat een advies bedrijf graag ziet en zegt dat het goed gaat.
- na een crisis en dalperiode hoop je op terugkeer en groei ..
Immers klanten (investeerders en huurders) zijn op zoek naar groei plaatjes.
Een partij als locatus wijst haar klanten naar goede locaties en rendementen..
Ook huurders moeten gevonden worden en als je zegt dat je de goede locaties kent,...
afijn vul maar in.
De bijdrage van dhr. Coach Handbags is natuurlijk zeer informatief!
Wat ik me wel even afvraag hoe groot de markt van postorderverkopen was voordat er uberhaupt webwinkels kwamen?
Dit zou een iets duidelijke beeld geven.... en wat ik me ook afvraag is hoe hard de handel via internet gestegen zou zijn zonder de crisis?
Gemeenten verkopen dolgraag hun eigenlijk waardeloze grond voor grof geld aan project ontwikkelaars. Er wordt flink gebouwd terwijl er eigenlijk geen behoefte is aan de ruimte. Ik zou zeggen: Laat de gemeenten nu ook maar betalen om de boel weer af te breken.
Ik denk dat de leegstand alleen maar zal toenemen door de opmars van de online winkels. Er zal altijd een groep blijven die offline producten koopt. Maar tegen het gemak en de prijsstelling van online winkels is het moeilijk concureren.