Twinkle | Digital Commerce

Opkomst e-commerce deert kledingketens niet

2017-11-08
180102
  • 1:23

Nederlandse kledingketens zeggen over het algemeen dat hun fysieke omzet niet is afgenomen sinds de opkomst van online shoppen. Waar dat wel is gebeurd wordt de oorzaak vooral gezocht in de crisis en in demografische ontwikkelingen, niet in e-commerce.

Dat rapporteert Sybrand Hoes in zijn masterscriptie, waarmee hij zijn studie bouwkunde aan de TU Delft afrondde. Hoes schreef zijn scriptie ten burele van vastgoedonderzoeker Locatus. Hij ondervroeg zowel multichannel ketens als puur fysieke retailers naar hun ervaringen.

Voordeel
Hoewel de respondenten er met de opkomst van pure online players nieuwe concurrenten bij hebben gekregen, zien ze de toekomst kanaaltechnisch zonnig in. Ze zijn het erover eens dat multi- en cross channel de norm wordt, als het dat al niet is. Met hun fysieke winkels hebben ze een voordeel ten opzichte van de web only concurrentie. Hoes: ‘De winkel wordt een poort voor de online verkoop en de e-shop een poort voor de winkel.’

Eerder meer dan minder kledingwinkels
Kledingketens houden minder renderende winkels aan om de online verkoop te faciliteren, constateerde Hoes. De meeste ketens kiezen er eerder voor om het aantal fysieke winkels uit te breiden, dan af te bouwen. De opkomst van e-commerce heeft er volgens Hoes wel voor gezorgd dat de vraag naar panden op zogenoemde C-locaties (definitie) is afgenomen.

Hypotheses
Hieronder vindt u een deel van de afstudeerposter (pdf) van Hoes, waarin hij zijn hypotheses toetst:



Scriptie
Hieronder vindt u een (Engelstalige) samenvattinng van de scriptie van Hoes in pdf.


Size: 327.0K bytes Modified: 2 June 2016, 13:52