Twinkle | Digital Commerce

Minder bricks: winkelvloeroppervlak groeit niet meer

2017-11-08
180101
  • 1:17

Het aantal vierkante meters winkelvloeroppervlak in Nederland is afgelopen jaar voor het eerst in zeker tien jaar gedaald, aldus onderzoeksbureau Locatus. De winkelleegstand nam voor het zevende opeenvolgende jaar toe.

De totale winkelleegstand steeg vorig jaar met meer dan duizend panden naar ruim 15.000 winkelpanden, leert de jaarlijkse trendanalyse van Locatus. Eind vorig jaar stond 6,9 procent van de winkels leeg, tegenover 6,4 procent begin vorig jaar. Gemeten naar het aantal vierkante meters vloeroppervlak is de leegstand groter; 7,3 procent van de ‘winkelmeters’ wordt niet gebruikt.

Negatieve stemming
Locatus relateert de leegstand aan een negatieve stemming in de Nederlandse retail, veroorzaakt door 'teruglopende bestedingen, toenemende bestedingen via Internet en faillissementen’. Het aantal winkelpanden loopt al een aantal jaren terug, maar schaalvergroting zorgde ervoor dat het aantal winkelmeters bleef stijgen.

Aan die groei is inmiddels een eind gekomen, laat onderstaande afbeelding zien:

Minder winkels, meer webwinkels
Behalve het aantal winkels neemt ook het aantal winkelmeters in ons land dus zo langzamerhand af, de groei van de bevolking ten spijt. Uit cijfers van de Kamer van Koophandel blijkt dat het aantal webwinkeliers ondertussen flink door blijft groeien; bij de KvK staan inmiddels een kleine dertigduizend ondernemers geregistreerd onder het kopje ‘detailhandel via postorder en internet’.

Vergrijzing
Gerard Zandbergen van Locatus zei anderhalf jaar geleden dat de invloed van e-commerce op de leegstand echter niet moet worden overschat. Demografische ontwikkelingen noemde hij belangrijker: ‘Niet de crisis of de internetaankopen verklaren de absolute hoogte van de leegstand: dat doet de vergrijzing.’