Twinkle | Digital Commerce

Hoe om te gaan met de btw-verhoging?

2017-05-27
200175

De aanstaande btw-verhoging van het algemene tarief, van 19 naar 21 procent, heeft uiteraard ook gevolgen voor webwinkels. Christian Waijers van MijnWebwinkel beschrijft hoe u als webwinkelier met de verhoging kunt omgaan.

Tekst: Christian Waijers

Per 1 oktober 2012 wordt het standaard btw-percentage van 19 procent verhoogd naar 21 procent. Het nieuwe tarief geldt voor alle goederen en diensten die niet vrijgesteld zijn, en die niet onder het tarief van 6 procent vallen.



Wat verandert er voor webwinkels?
Het belangrijkste voor webwinkels is dat het btw-tarief tijdig in de webshop moet worden aangepast. Let er hierbij op dat de leveringsdatum bepalend is en dus niet de factuurdatum. Worden de goederen of diensten op of na 1 oktober 2012 geleverd? Dan moet u 21 procent btw afdragen, ook al vonden bestelling en facturatie wel voor 1 oktober plaats.

De volgende situaties kunnen zich voordoen:

  1. Er is voor 1 oktober een bestelling gedaan, gefactureerd en geleverd: niks aan de hand, u brengt 19 procent btw in rekening.
     
  2. Er is in september een bestelling gedaan en geleverd, die u op of na 1 oktober factureert: u brengt dan 19 procent btw in rekening.
     
  3. Er is op of na 1 oktober een bestelling gedaan, die ook op of na 1 oktober worden geleverd: ook niks aan de hand. U brengt gewoon 21 procent btw in rekening en draagt dit ook af. 
     
  4. Er is bijvoorbeeld op 29 of 30 september een bestelling gedaan die op of na 1 oktober wordt geleverd: het gemakkelijkste is om in deze specifieke gevallen gewoon 19 procent in rekening te brengen. U dient uiteindelijk wel 21 procent btw af te dragen.

Webwinkels die alleen aan bedrijven leveren komen er relatief goed van af. Er is dan natuurlijk wat extra administratieve rompslomp, maar hun klanten kunnen de 2 procent met de btw-aangifte uiteindelijk gewoon weer terugvragen van de Belastingdienst.

Wanneer u als webwinkel (ook) aan consumenten levert, zult u moeten beslissen of u de extra 2 procent doorberekent aan uw klanten of dat u dit voor eigen rekening neemt.

Hoe kunnen webwinkels met de btw verhoging omgaan?
De verhoging van het btw-tarief zorgt voor extra administratieve lasten en een complexere boekhouding, maar ze is vooral van invloed op het prijsbeleid van de webwinkelier. 

Verreweg de meeste webwinkels die leveren aan consumenten tonen de prijzen op de website inclusief btw. Vaak zijn deze prijzen zo afgestemd dat ze psychologisch aantrekkelijker lijken, bijvoorbeeld 17,95 euro of €69,-. Wanneer het nieuwe btw tarief hier zonder correctie op wordt toegepast worden deze prijzen respectievelijk 18,25 euro en €70,16. 

Niet alleen verliezen de prijzen dan het optische effect, maar ook kunnen er hele rare prijzen ontstaan zoals in het voorbeeld hierboven. We hebben er bij Mijnwebwinkel daarom voor gekozen om de artikelprijzen ongewijzigd te laten bij de automatische tariefaanpassing die we kunnen doorvoeren.

Enkele strategieën die kunnen worden gehanteerd:

  • Ga op 25, 26 en 27 september voor uw meest verkochte artikelen al na of de prijzen moeten worden gewijzigd om voldoende marge over te houden en pas deze zelf alvast aan. U verkleint zo het risico om omzet mis te lopen.
  • Wacht rustig af met het wijzigen van de prijzen en test na 1 oktober bij enkele van uw meest verkochte artikelen wat het effect is van een prijsverhoging. Experimenteer met verschillende prijsstellingen.
  • Houd uw huidige prijsstelling aan en gebruik het als promotiemiddel op uw website: ‘Profiteer nu: btw omhoog, prijzen ongewijzigd!’ of geef zelfs extra korting op enkele artikelen: ‘Profiteer nu: btw omhoog, prijzen omlaag!’ U kunt dan op een later moment alsnog prijzen omhoog bijstellen.
  • Gebruik de btw-verhoging als moment om uw prijsbeleid onder de loep te nemen. Kijk naar wat uw concurrenten doen en naar de ontwikkeling van de vraag naar het product. Pas daarna prijsverlagingen en prijsverhogingen dusdanig toe dat uw winst ongeveer gelijk zal blijven of zelfs zal stijgen.

Let erop dat 30 september op een zondag valt. Artikelen die op maandag 1 oktober (of later) geleverd worden, kunnen dus al op vrijdag 28 of zaterdag 29 september besteld  zijn. U moet hier dan alsnog 21 procent btw over afdragen.

Zorg er tenslotte voor dat u, waar nodig, alle vermeldingen over het algemene btw-tarief op uw website aanpast, u de facturen van uw leveranciers in deze periode extra controleert en u bij uw boekhouding de juiste tarieven en btw-codes hanteert.  

Op de website van de rijksoverheid is een document (pdf) te vinden met antwoorden op veelgestelde vragen over de btw-verhoging.

Christian Waijers is online marketeer bij Mijnwebwinkel. Dit artikel verscheen eerder op het E-commerce blog van het webwinkel platform.