Heel veel bedrijven runnen Google AdWords-campagnes. Maar hoeveel partijen hebben dit platform daadwerkelijk onder de knie en zitten dicht bij de maximale ROI van dit kanaal? In een whitepaper van MoreVisibility worden de belangrijkste functies van Google AdWords uitgelegd.
1. Duidelijke thema’s
Het is belangrijk om te zorgen dat de campagnes en advertentiegroepen zo relevant mogelijk zijn. Dit heeft voornamelijk betrekking op de zoekwoorden of zinnen die u gebruikt. Als de advertentiegroepen niet strak worden gethematiseerd, is het heel moeilijk voor Google om de context van uw groepen vast te stellen. Het is dan mogelijk dat er verkeerd wordt geïnterpreteerd wat u vertegenwoordigt of wilt vertegenwoordigen met uw key phrases.
2. Gebruik analytics en conversietracking (= gratis)
Door het gebruik van Conversion Tracking kunt u in de AdWords-interface eenvoudig de prestaties van elk zoekwoord en de kosten per conversie inzien.
Zo kunt u met een snelle blik bekijken welke woorden u dient te optimaliseren. De gratis conversion counter van Google geeft echter niet voldoende informatie om beslissingen te maken over het aanhouden of verwijderen van termen. Een volledig analytics-programma is nodig om nauwkeurig te kunnen bepalen en te begrijpen wat uw bezoekers op uw site doen. Deze analyse is cruciaal om het succes van uw betaalde inspanningen te bepalen, maar ook om ze te vergelijken met andere campagnes of organische zoekresultaten. Google Analytics is een krachtig platform dat eenvoudig is in gebruik en alle marketinginspanningen ondersteunt, inclusief andere zoekmachines en kanalen.
3. Test, test, test en test
Het is onmogelijk om te weten of u de beste strategie uitvoert, tenzij u ook iets anders probeert en de verschillende methodes met elkaar vergelijkt. Als u deze werkwijze niet hanteert, staat u stil en wordt u mogelijk ingehaald door uw concurrenten. Met een zeer competitief landschap in de meeste markten en de stijgende kosten per klik, is het noodzakelijk om uw resultaten continu te verbeteren.
4. Monitor en verbeter uw kwaliteitsscore
De Quality Score is een zeer belangrijke en dynamische maatstaf binnen uw AdWords-campagnes en kan sterk van invloed zijn op uw zichtbaarheid en advertentiekosten in Google. Ieder zoekwoord krijgt een Quality Score, die uiteindelijk aansluit op de relevantie van uw advertentietekst en landingspagina voor dat woord. Deze kwaliteitsscore wordt voornamelijk gebruikt om te voorkomen dat gewetensloze adverteerders bieden op irrelevante zoekwoorden, maar ook diegenen bestraffen die geen advertenties of landingspagina’s gebruiken, bedoeld voor deze termen.
5. Long tail keywords
Hoewel de zoekvolume hoger is, hebben generieke zoekwoorden vaak meer concurrentie en zijn ze ook duurder. Daarnaast hebben ze de neiging om minder kwalitatieve bezoekers te trekken, die bijvoorbeeld nog research aan het doen zijn of zich in het begin van het koopproces bevinden en daarom dus minder snel (of helemaal niet) zullen converteren. Door het uitbreiden van uw lijst met zoekwoorden met langere zinnen ‘pre-kwalificeert’ u de bezoeker en legt u hem hopelijk vast in een verder gevorderd stadium van het koop/conversieproces. Met een goede mix van korte en lange termen in uw campagne, maximaliseert u de kansen om te bepalen waar de beste ROI wordt bereikt.
Er zijn veel goede programma’s beschikbaar, maar Google heeft zelf ook een Keyword Research Tool, dat makkelijk is in gebruik en die u binnen uw AdWords-account kunt gebruiken of daarbuiten. De data geven de zoektermen aan, het zoekvolume en het concurrentievermogen van de termen.
6. Geografische targeting
Via geografische targeting kunt u uw advertenties enkel richten op gebruikers in uw omgeving of op specifieke gebieden van het land. Als bepaalde diensten of producten alleen kunnen worden geleverd in specifieke gebieden, dan dienen deze zoekwoorden of advertentiegroepen te worden opgedeeld in afzonderlijke campagnes, zodat het aanbod op een juiste manier op hen is gericht. De rest kan aanblijven in een andere campagne gericht op het hele land of de wereld.
7. Dagdelen
Het aanzetten van campagnes in bepaalde dagdelen is vooral effectief als u goed inzicht heeft in wanneer uw klanten op zoek zijn naar uw producten of diensten of als u bezoekers naar een telefoonnummer laveert en u niet 24/7 bereikbaar bent.
8. Budgetbepaling
U kunt kiezen voor een gespreide vertoning van uw advertenties zodat er een gelijkmatige verdeling is over een periode van 24 uur of een accelerated delivery . Bij dit laatste zullen er advertenties worden getoond totdat het budget is bereikt, ongeacht hoe snel dit ook is.
Ondervindt u problemen bij het vinden van uw advertenties? Misschien dat uw budget niet voldoende is om hetgeen u heeft opgenomen in uw AdWords-campagne te ondersteunen. Google geeft een aanbeveling voor Daily Budget amounts , op basis van wat er in de campagne staat en het prijs/zoekvolume. Het vertelt u ook precies hoeveel van het marktaandeel (voor uw zoektermen) u mist, gezien de huidige budgetparameters.
Bron: Morevisibility.com
Op zich zijn dit alle basiszaken. Wat heel belangrijk is, en waar niemand eigenlijk over spreekt is dat dat bij de kwaliteitsscore het belangrijkste doel voor Google is: 'zoveel mogelijk geld verdienen!' Betekent: als jij een bod doet van 60 cent en je hebt een CTR van 1% en een ander doet een bod van 30 cent en heeft een CTR van 3 %, dan zal Google de ander boven jou plaatsen. De enige reden hiervoor is dat Google netto meer verdient aan die anders met het lagere bod dan jij met je hogere bod..... (verdiensten via jou 1x60 = 60, vediensten via je concurrent 3x30 = 90). Dit geldt natuurlijk ook voor je advertenteis in het display netwerk dat, mits goed ingezet, ook het nodige rendement kan leveren. Kortom CTR is in de KS leidend. Geld verdienen staat voor Google altijd voorop. Als je dat voor ogen houd heb een je een goede leidraad om je campagnes te optimaliseren.
Ander essentiele elementen die ik mis in bovenstaand verhaal is de biedstrategie. Afhankelijk van doelstellingen, netwerk en apllicaties kun je verschillende biedstrategien instellen zoals CPC, CPA, CPC met verbeterde conversie en CPM.
Mmm, met forums spammen win je niet heel veel goodwil en klanten denk ik. Kan een moderator die post niet verwijderen?
@Arjan O.k!
De reactie in kwestie is dus verwijderd.