Twinkle | Digital Commerce

Eye-wear.nl dicht bij verkoop

2017-11-08
180101
  • 1:29

Eye-wear.nl voert overnamegesprekken met twee partijen. Als de acquisitie is voltooid, zal de webwinkel naast zonnebrillen ook contactlenzen en brillen op sterkte gaan verkopen. Oprichter Bernd Damme blijft nog twee jaar verbonden aan Eye-wear.nl, zei hij op De E-commerce Dagen.

Damme, die Eye-wear.nl als puber oprichtte, begon in september met de eerste verkennende gesprekken over een overname van de webwinkel. De nu 22-jarige ondernemer wil zich meer gaan toeleggen op Cravatta Pelliano, het mannenmodemerk dat hij een half jaar geleden met drie compagnons in de markt zette.

Contactlenzen en brillen op sterkte
Damme wil in verband met de onderhandelingen niet kwijt hoeveel omzet Eye-wear.nl het afgelopen jaar boekte. ‘In 2010 lag de verkoop op 1,8 miljoen euro, vorig jaar was het meer’, wil hij wel kwijt aan Twinkle. ‘Zonnebrillen blijven een seizoensproduct. Eye-wear.nl wil verder groeien door ook contactlenzen aan te gaan bieden, onder meer op basis van abonnementen. Ook willen we brillen op sterkte gaan verkopen online. Daar ligt ruimte, want op dit moment is het online markaandeel slechts 1,5 procent.’

Allianties met fysieke retail
Om de plannen te kunnen realiseren zal Eye-wear.nl allianties aangaan met fysieke optiekzaken. ‘Of de overgebleven gesprekspartners die hebben kan ik niet zeggen’, aldus Damme. ‘Maar we zullen sowieso samenwerking zoeken met kleinere optiekzaken, voor oogmetingen en lenzenabonnementen bijvoorbeeld. Veel van die ondernemers zien omzet wegvloeien naar internet, waar mensen al abonnementen afsluiten. Wij kunnen ervoor zorgen dat zij die ook kunnen bieden, waarbij Eye-wear.nl een commissie ontvangt. Er is van alles mogelijk.’

Conceptontwikkeling
Damme blijft na de overname contractueel twee jaar gebonden aan Eye-wear.nl, dat pionierde met Facebook commerce in Nederland en dat ook in Duitsland en België verkoopt. ‘Ik zal me twee dagen in de week bezig gaan houden met conceptontwikkeling.’