Webwinkeliers voegen regelmatig nieuwe productlijnen, merken of seizoensgebonden artikelen toe aan hun assortiment. Hoe kunt u een zo'n productlancering nu het beste binnen uw webshop promoten? Practicalecommerce.com geeft een aantal suggesties.
Een goede productlancering begint met een algemeen, strategisch doel. Dit kan een standaarddoel zijn voor alle nieuwe producten of merkintroducties. Bijvoorbeeld een bepaald aantal verkopen van het product, het werven van een specifiek aantal nieuwe klanten of een toename van het aantal registraties verbonden aan de lancering. Als dit doel hetzelfde is voor iedere productlancering, dan kunt u de achtereenvolgende lanceringen met elkaar vergelijken om zo te identificeren welke producten het beste verkopen, zodat toekomstige productlijnen kunnen worden gekozen op basis van successen uit het verleden.
Unieke productinformatie
Start met unieke productinformatie. Ieder product dient een productdetailpagina te hebben met een productbeschrijving. Streef er ook naar om productfoto’s en productvideo’s toe te voegen.
Creëer tevens categorie- of merkpagina’s. Zorg dat iedere pagina de best mogelijke informatie biedt voor het sluiten van de verkoop en ook zoekmachinevriendelijke koppen en titels bevat.
E-mail support
Wat betreft het bevorderen van online verkoop blijft e-mailmarketing een van de meest effectieve beschikbare methodes. Stuur daarom een aankondiging van de productlancering naar uw abonnees via e-mail (minimaal één keer per week, gedurende twee weken). Voeg - indien mogelijk - een speciale aanbieding toe, zoals een korting. E-mail kan daarnaast ook goed worden gebruikt om andere promoties te ondersteunen, denk bijvoorbeeld aan prijsvragen die u kunt vermelden in de e-mailaankondiging. Zorg hierbij wel dat u trackable links gebruikt.
Social media
Sociale netwerksites als Google+, Twitter en Facebook hebben bewezen een krachtig uitgangspunt te zijn voor contest marketing. Bied de volgers van uw social media-accounts de mogelijkheid om prijzen te winnen die gekoppeld zijn aan de productlancering. Als u bijvoorbeeld een nieuw merk van elektrisch gereedschap introduceert, kunt u een of meerdere sets hiervan verloten. Om mee te kunnen doen, zal iedere deelnemer worden gevraagd om te ‘Liken’, te volgen en/of om zich aan te melden voor de online nieuwsbrief. Bied daarbij de optie aan om de wedstrijd via social media te delen en te e-mailen naar vrienden. Laat de contest zo’n twee weken lopen en bedank iedereen die mee heeft gedaan (maar niets heeft gewonnen) met bijvoorbeeld een korting van 20 procent op de nieuwe producten.
Bestaande klanten
Vermeld verder de nieuwe producten duidelijk via afbeeldingen op de homepage (zie afbeelding hieronder), banners en in gerelateerde productsecties op uw site. Daarnaast kunt u ook een gedrukte coupon of een sheet met daarop de productaankondiging meesturen bij iedere bestelling. Op deze manier worden bestaande klanten op de hoogte gebracht van de lancering. Laat de klanten inloggen om gebruik te kunnen maken van een speciale aanbieding, zodat voor u de actie meetbaar wordt.
Bron: Practicalecommerce.com
Dank u voor de tips
Ik zal het zeker gebruiken.
ALvast bedankt voor de tips