Twinkle | Digital Commerce

De verzenddoos als marketinginstrument: 5 tips

2017-05-28
180101

Online retailers hebben een krachtige marketingtool voorhanden waarmee ze de verkoop, de gemiddelde orderwaarde en - uiteindelijk - de winst kunnen vergroten, namelijk: de verzenddoos die ze gebruiken voor het versturen van bestellingen.

Terugkerende klanten (klanten die terugkomen voor een tweede aankoop) en herhalingskopers (klanten die drie keer of vaker een aankoop hebben gedaan) zijn zeer waardevol. Uit het rapport ‘The ROI from Marketing to Existing Online Customers’ van Adobe blijkt dat 40 procent van de Amerikaanse online retailomzet wordt gerealiseerd door terugkerende klanten en herhalingskopers die gezamenlijk slechts 8 procent van het totale e-commerce verkeer vertegenwoordigen. Daarnaast besteden terugkerende klanten en herhalingskopers over het algemeen ook meer per bestelling. Zo zegt Adobe in het onderzoeksrapport dat een terugkerende klant drie keer meer besteedt per order dan een nieuwe klant en een herhalingskoper besteedt zelfs zo’n vijf keer meer.

Zorg daarom dat uw klant het niet bij één bestelling laat, maar stimuleer hem om bij u terug te komen. Dit kunt u doen door een bepaalde call-to-action mee te sturen met de bestellingen die u verstuurt. Die dozen verzendt u immers al. Dus waarom zou u ze niet dubbel inzetten? Als u tot nu toe losse kortingscodes, flyers en catalogi verstuurde, buiten de bestellingen om, kunt u op deze manier ook geld besparen door deze zendingen met de verzenddozen te combineren. De vraag is alleen, wat kunt u zoal meesturen met de bestellingen?

1. Kortingcoupons
De Amerikaanse online sportwinkel Eastbay stuurt kortingsbonnen mee met de bestellingen naar klanten. Een klant kan met deze bon vervolgens een nieuwe bestelling plaatsen waarbij het 15 procent korting krijgt op orders van minimaal 75 dollar. Er zijn hierbij geen artikelen uitgesloten en juist dat werkt goed. Een smaller aanbod, zeg een kortingsbon van 20 procent op de schoen Nike Air Force One, zou waarschijnlijk minder goed aanslaan aangezien niet iedere Eastbay-klant daarin is geïnteresseerd. Daarnaast is deze campagne ook traceerbaar. De winkel kan immers zien hoe vaak de couponcode wordt gebruikt waardoor het inzicht heeft in wat de actie uiteindelijk heeft opgeleverd. Hierdoor kan het bedrijf deze vorm van marketing verder optimaliseren om uiteindelijk zo veel mogelijk rendement uit de coupons te halen.

2. Gratis producten
Design by Humans, een community-gedreven T-shirtverkoper, voegt gratis producten toe aan de bestellingen die het verstuurt. Een nieuwe klant die twee of drie shirts koopt, kan bijvoorbeeld een extra T-shirt tussen zijn bestelling vinden met daarop het logo van Design by Humans (een smiley). Dit onverwachte cadeautje kan zorgen voor directe loyaliteit onder nieuwe klanten, waardoor de kans toeneemt dat ze opnieuw een aankoop doen.

3. Traktaties
Sommige verkopers sturen, vergelijkbaar met het toevoegen van gratis artikelen, een traktatie in de verzenddoos mee, denk aan chocolade, lolly’s of cadeaubonnen voor populaire restaurants en cafés. De shopper wordt op deze manier beloond voor het maken van een online aankoop en de verkoper hoopt dat de klant hierdoor wordt aangespoord om terug te keren naar de winkel voor het doen van meer aankopen. Deze methodes (2 & 3) kunnen overigens ook goed in samenwerking met andere retailers worden uitgevoerd: u voegt een product toe van een andere verkoper en die partij voegt een bepaald product toe van u.

4. Reviewverzoeken
Het stimuleren van klanten om een review te schrijven heeft twee voordelen: allereerst brengt het een klant terug naar uw site en daarnaast zorgt het voor extra content waarmee toekomstige shoppers worden geholpen bij het maken van een aankoopbeslissing. Sluit daarom in uw verzenddozen een eenvoudige, no-strings-attached verzoek bij waarmee u de klant vraagt om een review te schrijven. Wees voorzichtig met het aanbieden van een cadeau, punten of korting in ruil voor een review. Sommige consumenten zien dat namelijk als het kopen van positieve reviews, waardoor het juist averechts kan werken.

5. Catalogus/flyers
Door het toevoegen van een catalogus of zelfs een simpele flyer bij de bestellingen die u naar klanten verstuurt, brengt u uw aanbod ook buiten uw webshop aan de man en kunt u uw klanten via een extra kanaal op de hoogte brengen van aanverwante en/of aanvullende producten. Net als bij een aantal andere van deze in-box tactieken is het ook hierbij vrij eenvoudig om het resultaat van het toevoegen van zo’n flyer of catalogus te meten.

Bron: Practicalecommerce.com