Twinkle | Digital Commerce

‘Internet of Things’: 5 manieren hoe (e)retailers ervan kunnen profiteren

2017-05-28
180101
  • 4:12

De meeste activiteiten op internet zijn afhankelijk van menselijke interacties. E-mail, social media, blogs, video, online shopping; het vereist allemaal mensenwerk. Maar er is een ander, afzonderlijk gebruik van internet dat niet ondergeschikt is aan mensen: Internet of Things.

‘Internet of Things’ maakt het mogelijk dat fysieke objecten met elkaar kunnen communiceren door ze te verbinden met internet. Vandaag de dag worden meer dan 2 miljard aangesloten apparaten gebruikt. De verwachting is dat dit aantal groeit naar meer dan 18 miljard in 2022. Internet of Things (IoT) heeft een grotere adoptie verworven in de afgelopen jaren door de dalende prijzen van IoT-geschikte apparaten en sensoren en de beschikbaarheid van big data-oplossingen die realtime miljoenen gebeurtenissen per seconde kunnen verwerken. (R)etailers kunnen IoT ook gebruiken. Dit schrijft Gagan Mehra, e-commerce en big data-specialist, in een artikel op Practicalecommerce.com. Hij geeft daarbij vijf voorbeelden, die hieronder staan opgesomd.

1. Voorraadbeheer
Het beheren van voorraden is een uitdaging. IoT helpt door het inzetten van sensoren - zoals radiofrequentietags - op producten om ze zo realtime te kunnen volgen. Dit kan overal worden gedaan, vanuit een depot of magazijn tot aan winkelschappen. De sensoren kunnen ook de locatie van een hele pallet opsporen. Alle gegevens die de sensoren genereren, kunnen aan een realtime event-processing solution worden gekoppeld om zo voorraadniveaus te kunnen monitoren, waarschuwingen af te kunnen geven en automatisch bestellingen te kunnen plaatsen. Deze methode kan ook worden gebruikt door leveranciers van een retailer, waarbij zij voorraden aanvullen door op afstand toezicht te houden op de data die de sensoren afgeven. Dit kan leiden tot een nauwkeurigere voorraad en een beter gebruik van het werkkapitaal.

Walmart was een van de early adopters van IoT voor voorraadbeheer, waarmee het bedrijf zijn warehouse- en supply chain-activiteiten heeft geoptimaliseerd. Andere (grote) retailers hebben hun voorbeeld inmiddels gevolgd.

2. Wagenparkbeheer
Gps-apparaten zijn jarenlang gebruikt om routes van vrachtwagens te volgen. IoT gaat nog een stapje verder door het definiëren van voorschriften, denk aan een leveringsroute, een aanbevolen snelheid, het automatisch aanpassen van de opslagtemperatuur tijdens het vervoer van bederfelijke waren, het geven van waarschuwingen voor eventuele ongeplande of uitgebreide werkonderbrekingen en het identificeren van onderhoudsproblemen voordat de wagen daadwerkelijk toe is aan reparatie. Deze bepalingen leiden tot een verlaging van de brandstofkosten, vermindering van diefstal en verlies, meer accurate leveringstijden en het verlengen van de levensduur van de wagens. Daarnaast kunnen klanten gebruikmaken van de gegevens van de IoT-apparaten en realtime hun bestelling volgen.

Het wagenpark van UPS is bijvoorbeeld voorzien van tracking devices om kosten te besparen en de efficiëntie van de bestuurders te verbeteren.

3. Onderhoud & garantie
Producten die onderhoud nodig hebben of worden gedekt door een bepaalde garantie kunnen worden gevolgd met behulp van IoT. Dit resulteert in realtime data via de sensoren op de producten die terug worden verzonden naar de retailer, wat helpt bij het identificeren van storingen of garantiekwesties. Bovendien kunnen deze gegevens worden gebruikt om de producten te verbeteren, aangezien de verkoper hierdoor inzicht krijgt in hoe de klanten de producten gebruiken. Voor kostbare items kunnen verkopers de geïntegreerde sensoren ook inzetten om producten op te sporen in het geval van diefstal.

General Electric is een goed voorbeeld van een partij die gebruikmaakt van IoT voor preventief onderhoud voor zijn motoren, turbines en windmolens. Door de gegevens realtime te analyseren, bespaart het bedrijf tijd en geld. Zo weten technici wanneer het tijd wordt om een - zeg - windmolenpark te bezoeken in plaats van dat ze onnodige ritten maken als onderdeel van geplande periodieke onderhoudswerkzaamheden.

4. Realtime promoties
Mobiele telefoons zijn een belangrijk onderdeel van IoT. Veel retailers gebruiken ze om realtime promoties te versturen, die meestal worden verzonden op basis van variabelen zoals de winkelgeschiedenis van een klant, persoonlijke voorkeuren, locatie, maar ook op basis van het weer op dat moment, het verkeer en speciale evenementen. Het is belangrijk om de promoties te prioriteren en maar één promotie per keer naar een klant te sturen om verwarring te voorkomen. De zogenoemde omnichannelretailers gebruiken deze functie om acties te versturen voor producten in hun fysieke winkel(s) die de consument al heeft bekeken op zijn computer, mobiel of tablet. Maar location-based tracking wordt ook gebruikt om hulp te bieden aan klanten die juist een winkel hebben bezocht en bekeken, maar er (nog) niets hebben gekocht.

American Express, als voorbeeld, is een samenwerkingsverband aangegaan met een aantal retailers om realtime promoties te bieden op basis van de locatie van een klant en zijn creditcardactiviteiten.

5. Vernieuwende verkoopautomaten
IoT heeft ook bijgedragen aan de industrie van verkoopautomaten. Bedrijven die werken met verkoopautomaten kunnen hierdoor realtime communiceren en zo voorraadniveaus monitoren, preventief onderhoud inschakelen, het vinden van de dichtstbijzijnde machine die het product heeft dat een klant wil en ook de prijzen van producten dynamisch vaststellen op basis van verschillende factoren, zoals de vraag ernaar, weersomstandigheden en beschikbare voorraad. Sommige verkoopautomaten gebruiken sensoren om te controleren of een consumptieproduct bedervende is om vervolgens de prijs ervan te verlagen om alsnog enige inkomsten te kunnen genereren voordat het product volledig onverkoopbaar is. Er zijn ook interactieve verkoopautomaten beschikbaar die toegang hebben tot de aankoophistorie van een klant waardoor het apparaat relevante producten voor die specifieke klant kan adviseren; of die nu in de automaat, een fysieke winkel of online beschikbaar zijn.

Hieronder een video van SAP als voorbeeld:

Bron: Practicalecommerce.com