Twinkle | Digital Commerce

Wat te testen op een e-commerce site?

2017-05-28
180101
  • 2:55

E-commerce partijen dienen continu hun websites te testen. Sommige webwinkeliers doen dit ook en testen hun site in verschillende browsers, op diverse platforms en via alle mogelijke mobiele apparaten. Andere partijen doen dit nog uitgebreider en gebruiken hierbij geavanceerde tools.

Maar er zijn ook spelers die helemaal niet testen. Voor die bedrijven heeft Dale Traxler op Practicalecommerce.com een artikel geschreven waarin hij ingaat op het waarom van het testen en welke onderdelen van een webshop belangrijk zijn om te testen. Hieronder een uitwerking van zijn stuk.

Waarom?
Heeft u weleens een kleine verandering aangebracht aan uw webshop, waarna bleek dat een ander onderdeel daardoor niet meer werkte? Misschien was het zoiets simpels als het plaatsen een nieuwe kop boven een aanbieding, die u in uw standaardbrowser had nagekeken waarna u besloot dat deze aanpassing goed was. Helaas wordt dat woord niet hetzelfde weergegeven op Chrome als op Internet Explorer. Dit geldt vooral voor Internet Explorer 7, waar een kop over een ander gedeelte van de content kan lopen of een deel van uw shop kan verdringen.

Het erger scenario vindt plaats wanneer u een winkelwageninstelling wijzigt waarna blijkt dat belangrijke bezorginformatie niet meer klopt of verdwijnt, of - erger nog - u triggert een SSL security alert en shoppers verlaten zonder af te rekenen het betaalproces. Traxler haalt in zijn artikel een voorbeeld aan van een Amerikaanse online verkoopster. Ze had een wijziging doorgevoerd in de instellingen waarmee wordt aangegeven naar welke Amerikaanse staten een bestelling kan worden verzonden. Ze veronderstelde dat het hier om een simpele aanpassing ging, maar ze had per ongeluk ingesteld dat de shop orders vanuit geen enkele staat accepteert. Pas toen er geen orders meer binnenkwamen, besefte ze haar fout. Terwijl ze dit al veel eerder, door een simpele test, had kunnen weten.

Impact mobiel
Vandaag de dag hebben online retailers hun handen vol aan het leveren van smartphone- en tabletvriendelijke websites. Hier zijn doorgaans twee benaderingen voor. Eén: ze kunnen een aparte mobiele website bouwen met verschillende templates, CSS en html-codering. Twee - de meest populaire optie: ze kunnen een responsive website maken die zich automatisch aanpast aan de schermgrootte en resolutie van een apparaat. In theorie klinkt dit geweldig, totdat u gaat testen. Er zijn namelijk vele versies van het Android-besturingssysteem en net zo veel schermformaten en apparaten. Wat dat betreft is het testen op Apple-apparaten eenvoudiger, maar ook dat wordt steeds complexer.

Wat dient u te testen?

  • aanpassingen in content (die verder gaan dan kleine aanpassingen in beschrijvende teksten, denk aan koppen, afbeeldingen in sliders en promotionele banners)
  • veranderingen in format binnen uw CSS stylesheet
  • toevoegingen van alle soorten content binnen uw beveiligde betaalpagina’s
  • instellingswijzigingen die van invloed kunnen zijn op het betaalproces
  • het toevoegen of verwijderen van links (test regelmatig cross-koppelingen aangezien die niet meer werken als er een artikel is verwijderd of als een aanbieding is verlopen)
  • aanbiedingen (zorg dat u geen aanbiedingen promoot die al zijn verlopen of waarvan het product niet meer op voorraad is)
  • veranderingen in websitenavigatie
  • aanpassingen in templates
  • toevoegingen of wijzigingen in formulieren
  • wijzigingen in bezorgopties
  • toevoegingen van promotiecodes
  • volumekortingen
  • veranderingen in het inlogproces
  • toevoegingen of verwijderingen van landingspagina’s
  • nieuwe advertentiecampagnes die wijzen op specifieke landingspagina’s
  • upgrades of veranderingen in systemen of software
  • grote veranderingen in browser- of besturingssystemen die van invloed zijn op uw klanten, denk aan Windows-updates, implementatie van Internet Explorer 10 en grote releases van Chrome, Safari en Firefox

Kortom: test alles wat mogelijk van negatieve invloed kan zijn op uw website. Test hetzelfde op elk apparaat en documenteer eventuele problemen. Test meer pagina’s indien nodig. Maar focus niet te veel op een probleem als het niet van invloed is op de algehele gebruikservaring. Browers zullen nooit exact overeenkomen.

Bron: Practicalecommerce.com