Steeds meer webshops bieden de optie om pakjes op te pikken bij een landelijk netwerk van afhaalpunten. Nespresso komt echter met iets nieuws: de afhaalpunten van Kiala en PostNL (Pakje Gemak) worden op één kaartje getoond in Google Maps.
Nespresso-klanten in Nederland kunnen voortaan kiezen uit bijna drieduizend afhaalpunten van beide bedrijven samen. Naar mijn beste weten is dat nog nergens ter wereld vertoond!
Klantgericht, klantgericht, klantgericht
Ik was stomverbaasd en begon direct te applaudisseren: de winnaar van de award voor ‘Logistieke Webshop van het Jaar 2011’ haalt in de checkout weer eens even klantgericht uit! Thuislevering kan bij Nespresso al even op twee manieren: de standaardlevering met onbekende afleverdag en -tijd en Nespresso Your Time, de tijdvakservice waarbij je kunt kiezen uit intervallen van 2 uur. ‘Op het gebied van landelijke afhaalpunten mogen we onze klanten ook best eens in de watten leggen’, moeten ze op het hoofdkantoor hebben gedacht. Afhalen bij Kiala was al mogelijk. Daar heeft Nespresso dus afhalen bij PostNL PakjeGemak aan toegevoegd.
Mooie presentatie
Het idee is eigenlijk simpel. Je moet het willen (passie voor de klant) en je moet het willen doen (budget beschikbaar stellen). Hieronder zie je het resultaat. Zo maar een voorbeeld van hoe het Google Maps kaartje er uitziet met afhaalpunten in en rond Breda. Verzendkosten zijn voor alle afhaalpunten gelijk, vanaf 200 cups zijn orders gratis af te halen.
Afhaalpunten het einde van e-commerce ?
In november 2011 was het een veelgelezen blog van Walther Ploos van Amstel op deze site: ‘Afhaalpunten: het einde van e-commerce.’ Willen we als online koper eigenlijk wel in de watten gelegd worden als het gaat om landelijke afhaalpunten? Is het geen doekje voor het bloeden?
Ik denk van niet: de consument wil juist kunnen kiezen welke aflevermethode het best bij hem of haar past. In ons dichtbevolkte land blijft naar verwachting de eerste voorkeur uitgaan naar aflevering op het huisadres of een ander privéadres. Maar het gemak en het prijsvoordeel van afhalen zou afhaalpunten best in populariteit kunnen doen groeien. Een onderzoek naar de bezorgwensen van de online koper gaf aan dat 12 procent van de online kopers de voorkeur gaf aan een afhaalpunt. Dat was ruim twee jaar geleden. Hoe beter afhaalpunten worden aangeboden en georganiseerd, hoe meer de online koper er gebruik van zal willen maken.
Out-of-the-box-denken voor de klant
Afhalen, afleveren op het thuisadres, keuze uit afleverserviceniveaus, allemaal logistieke onderwerpen. Het leuke is vind ik dat het eigenlijk puur over commercie gaat. Wat voor service bied je je klant, hoe omarm je die klant, zodat hij/zij niet meer om je heen kan, om je heen wil? Ik ben benieuwd welke webshop het voorbeeld van Nespresso, dat op logistiek gebied al zo veel zo goed doet, gaat volgen. En voor Nespresso zelf: wanneer gaan jullie ook DHL Servicepoints koppelen? Sorry dat ik misschien een beetje te gretig ben...
Maar ondertussen ben ik toch overgestapt van Nespresso op DE L'or. Niet omdat DE betere koffie maakt, ook niet zozeer om de prijs, maar wel om het gemak.
Logistiek van de webshop doen ze dus zeker goed, maar het blijft minder makkelijk als gewoon even je cupjes meenemen tijdens je weekboodschappen.
Ik denk dat Nespresso hiermee alles vergemakkelijkt voor zijn klanten, hij heeft tal van keuzes om toch maar het product in huis te halen. Hopelijk is dit een eerste stap naar het bundeelen van de krachten van alle afhaalpunten.
@jos: ik vind het toch een stuk makkelijker om ze even te bestellen via m'n ipad/computer/... Binnen de 2 dagen zijn ze aan huis geleverd en bestel ze altijd als ik zie dat ik aan mijn laatste 20 cups bezig ben, dus nooit zonder koffie! Verder heb ik ook geen last van lange wachtrijen aan de kassa en moet ik ook niet betalen voor parking.
de Nespresso club is zware bout zolang je er nog niet met iDeal kunt betalen.