KPN keert ongeveer honderdduizend euro uit aan partijen die indirect schade hebben geleden door de hack van Baby-dump.nl. Het telecombedrijf besloot e-mailaccounts van klanten vorige maand te blokkeren, toen bleek dat wachtwoorden op straat lagen.
Later werd duidelijk dat niet de database van KPN, maar die van Baby-dump.nl was gekraakt. Omdat de hacker begin februari alleen een bestand van klanten met een KPN-aansluiting in de openbaarheid bracht, leek het erop dat het lek bij het telecombedrijf zat. De link tussen Baby-dump.nl en KPN is dat de getroffenen hetzelfde wachtwoord gebruikten voor zowel de webwinkel als hun webmail van KPN.
1.200 claims
KPN Nederland bood klanten de optie om schade te verhalen die het gevolg was van de mail-blokkade. Er kwamen zo’n 1.200 claims binnen, vertelt de nieuwe topman Joost Farweck aan Nu.nl, waarvan er 750 zijn toegewezen. KPN maakt in totaal ongeveer 100.00 euro over aan de gedupeerden, veelal kleinere bedrijven.
Maatregelen
Het strafrechterlijk onderzoek naar de hack bij Baby-dump.nl is nog in volle gang. Thuiswinkel.org zag na onderzoek geen reden om de babywinkel te schorsen als lid. KPN heeft inmiddels de bouw van een permanent crisiscentrum voor het eigen netwerk aangekondigd.
KPN compenseert gedupeerden Baby-dump.nl
2012-03-20T10:38:00
2017-05-27
180101
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
KPN compenseert gedupeerden Baby-dump.nl
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.