Twinkle | Digital Commerce

Klachten over compensatie Neckermann.com

2017-11-11
180101
  • 1:28

De eigenaren van Neckermann.com beloofden klanten die gedupeerd waren door het ‘flitsfaillissement’ compensatie. Uit een update van consumentenprogramma Kassa blijkt dat die zo zijn voorwaarden kent.


Na het faillissement van postordericoon Neckermann in Duitsland zorgde de Nederlandse investeringsmaatschappij Axivate Capital eind 2012 voor een nieuwe toekomst van Benelux-organisatie Neckermann.com. Aan Twinkle vertelde Axivates Andreas Ezinga destijds over de kansen die dat ‘oude fundament’ bood.

Doorstart
Begin deze zomer ging Neckermann.com echter opnieuw failliet. Enkele uren daarna kondigde Axivate Capital een doorstart, een vertrek uit Zeeland en het verlies van zo’n tweehonderd banen aan. Desalniettemin werd een plek in de top 5 van e-commerce Nederland als ambitie uitgesproken.

Compensatie
Het televisieprogramma Kassa besteedde vorige maand aandacht aan de schade die webshoppers opliepen door het flitsfaillissement; ze hadden wel betaald, maar geen product ontvangen. Daarop kondige Ezinga in de uitzending een coulanceregeling aan; hoewel het daartoe juridisch niet is verplicht, benadrukte hij, zou Neckermann.com gedupeerden van het faillissement compenseren.

Tegoedbonnen
Vier weken later constateert Kassa dat de verstrekte tegoedbonnen niet vrij kunnen worden besteed op Neckermann.com; ze gelden alleen op artikelen in de categorieën mode, wonen en slapen, waarin producten nogal eens niet op voorraad zijn. Door storingen zou het inwisselen niet altijd slagen en bovendien kunnen de verzendkosten niet met het besteltegoed worden voldaan.

Hopen op begrip
Neckermann.com reageerde alleen schriftelijk op de nieuwe bevindingen van Kassa. Uit de verklaring (pdf): ‘Het afwikkelen van klachten kost veel tijd en brengt bijbehorende kosten met zich mee die wij ons als recent doorgestarte organisatie maar beperkt kunnen permitteren. Dit is de reden dat we voorwaarden stellen aan onze compensatieregeling. Wij hopen op begrip van de klant hiervoor. Neckermann.com wil nogmaals benadrukken dat we onze uiterste best doen om voor zover mogelijk de gedupeerden te compenseren.’