Jurgen Nijhuis, in het bezit van vele aliassen en alter ego’s, bezoekt voor Twinkle webwinkels. Streng , kritisch en rechtvaardig beoordeelt hij de shops op een flink aantal punten . Dit keer bracht hij een bezoek aan Vente-privee.com.
Tekst : Jurgen Nijhuis
-------------------------------------------------
Per onderwerp geef ik een waardering van:
- - (slecht)
- (matig)
+/- (neutraal)
+ (goed)
++ (uitstekend)
Per hoofdonderwerp geef ik een gemiddelde van de subonderwerpen. -------------------------------------------------
Algemene eerste indruk +/-
Dit moet wel de wonderlijkste homepage zijn die ooit in deze rubriek is gepasseerd. De pagina bestaat namelijk uit een beeldvullend oerwoudvergezicht, met bewegende watervallen op de achtergrond en een bewegende luiaard (met oogmake-up!) op de voorgrond. Ook bungelt er een spinnetje en speelt er een muziekje met oerwoudgeluiden. Best aardig en rustgevend om even naar te kijken, maar de relatie met mode ontgaat me volkomen. Qua informatie staat er nauwelijks iets op de pagina, afgezien van een menu, inlogscherm en logo.
Om verder de site in te kunnen, moet je je eerst aanmelden (lid worden). Dat kan overigens iedereen doen en ook gewoon met onzingegevens als je er even wilt rondkijken en niet gelijk je persoonlijke informatie wilt prijsgeven.
Als je eenmaal bent ingelogd, kom je op de ‘tweede’ homepage: die van de webwinkel. Het grootste deel van het scherm wordt nu in beslag genomen door dezelfde luiaard met make-up, dit keer zelfs nippend aan een cocktail. Wie heeft dit in vredesnaam bedacht? Of is de impliciete boodschap dat je heel veel geduld moet hebben als je in deze webshop iets wilt kopen? Gelukkig zie je hier ook een voorschot op de webwinkel, in de vorm van kaders met informatie en links naar de lopende tijdelijke verkopen (flash sales) van specifieke merken.
Persoonlijk zie ik niet waarom de homepages op deze manier zijn opgezet, met zo veel ruimte voor volstrekt irrelevante afbeeldingen. Het lijkt me veel effectiever om potentiële klanten de site in te trekken met aanbodgerelateerde informatie en afbeeldingen, dan met een bewerkte luiaard.
Aanbieder +/-
Contact en bereikbaarheid +
Met een paar doorkliks is de bedrijfsinformatie van Vente-privee.com te vinden. Hoewel het een Frans bedrijf betreft, zonder bezoekadres, is het toch fijn om dergelijke informatie te kunnen vinden op een site. Vente-privee.com vermeldt apart een gratis telefoonnummer voor de Nederlandse markt, maar helaas bleek het vermelde nummer (0800-0205899) niet in gebruik. Op een andere pagina vond ik een ander nummer (0800-0205900) en dat werkte wel. Ik kreeg een vriendelijke Nederlandse dame aan de lijn die beloofde het een en ander te checken. Hopelijk is het foute nummer dus van de site verdwenen als u dit leest.
De support is dus in het Nederlands, hoewel de site in het Engels is. De supportdame vertelde dat er wordt gewerkt aan een Nederlandse versie, maar ze kon niet aangeven wanneer deze online zou komen.
Contact per e-mail kan via een eenvoudig mailformulier, dat helaas een beetje verstopt zit in de hulpsectie. Een gewoon mailadres voor klantcontact heb ik niet kunnen vinden op de site, maar mijn testmail via het formuliertje werd binnen een uur beantwoord; heel netjes!
Algemene voorwaarden en privacyreglement +/-
Het is natuurlijk een nadeel dat de algemene voorwaarden van Vente-privee.com Engelstalig zijn, want niet iedereen is daar voldoende in thuis om dit soort semi-juridische teksten volledig te begrijpen. Deze ‘terms and conditions ’ zijn behoorlijk uitgebreid en hoewel ze redelijk te begrijpen zullen zijn voor veel mensen, zal dit lang niet voor alle klanten en bezoekers gelden.
De site handelt de privacypolicy op de gelijknamige pagina zeer beknopt af, terwijl in de algemene voorwaarden een veel uitgebreidere versie is te lezen. Dit is een beetje vreemd en het komt de overzichtelijkheid niet ten goede.
Website +
Vormgeving en structuur +
Ik heb gemengde gevoelens over de vormgeving van Vente-privee.com. Aan de ene kant zijn er vreemde illustraties en animaties, zoals de (eerder genoemde) luiaard, papegaaien en een bizar soort muppet. Wat mij betreft raken deze grafische elementen kant noch wal. Aan de andere kant ziet de site er verder strak uit, hoewel je over de aantrekkelijkheid van de roze steunkleur natuurlijk zou kunnen twisten. Na het kiezen van een merk (dus een specifieke flash sale) kom je steeds op een mooi vormgegeven landingspagina met een grote sfeervolle foto. Daarbij hoort een keuzemenu met links naar de hoofd- en subcategorieën. De overzichtspagina's van de categorieën bestaan uit kaders met de producten die vrijstaand worden weergegeven . In de kaders staan ook de advies- en verkoopprijzen en of het product in kwestie nog voorradig is. Als dat het geval is, dan is er tevens een directe bestellink beschikbaar.
Het geheel oogt overzichtelijk, maar het design is erg basic. Dat past wel bij het uitverkoopkarakter van de site, maar strookt niet echt met het classy imago dat past bij topmerken en hetgeen de site uitstraalt op de landingspagina's.
Bij kleding gebruikt Vente-privee.com binnen een categorie steeds exact hetzelfde model en dat bedoel ik letterlijk. Alle foto's zijn bewerkt en het lijkt alsof de kledingstukken op een soort paspop zijn gefotografeerd. Ik vind die onechte, gekloonde mensen er bevreemdend en zelfs een beetje creepy uitzien.
De structuur en indeling van de catalogus is helder, maar dat komt ook door de relatief eenvoudige opzet van de site die is opgebouwd rond de statische boomstructuur van de catalogus. Dat werkt ook prima voor deze site omdat het gaat om overzichtelijke aantallen die duidelijk zijn geordend.
Functies en techniek +
De site is vrij basaal wat functies betreft. De afbeeldingenfunctie op de productpagina's werkt goed en prettig. Via mouse-overs kun je switchen tussen verschillende afbeeldingen en je kunt inzoomen voor details.
De enige andere functionaliteit - afgezien van de e-commerce functies dan - betreft een mogelijkheid om alerts en reminders in te stellen, zodat je als vaste klant een seintje krijgt als de shop producten verkoopt die interessant voor je zijn of als verkopen op korte termijn beginnen en eindigen. Hiervoor kun je productcategorieën en kalenderfuncties activeren. Ik heb ze niet geprobeerd, maar het lijken me handige tools.
Zoeken en selecteren +/-
Op Vente-privee.com is geen zoekfunctie en geen sorteermogelijkheid beschikbaar. Wel is er een eenvoudige (doch functionele) filterfunctie, die me overigens pas na bewust zoeken opviel. Deze staat namelijk standaard uitgeschakeld en ingeklapt als een balkje met het opschrift ‘Refine my search’ boven aan sommige overzichtpagina's. Die mag dus wel wat meer aandacht krijgen van de webdesigners. Echt consistent is de filterfunctie niet; soms kun je bijvoorbeeld op maat filteren, soms op beschikbaarheid en soms ontbreekt de functie in zijn geheel. Gelukkig onthoudt de site de uitklapstatus van het filter, ook bij het bladeren door verschillende categorieën en daarmee ook de beschikbare filterfuncties. Dus heb je de filterfunctie eenmaal uitgeklapt, dan blijft deze de hele tijd zichtbaar totdat je de functie weer sluit.
Gebruiksvriendelijkheid +
De site is eenvoudig van opzet en overzichtelijk wat aantallen producten en categorieën betreft. De bediening is duidelijk en verloopt volgens de geijkte patronen. Hierdoor vormen de ontbrekende zoek- en sorteerfuncties geen grote aanslag op de gebruiksvriendelijkheid. Ik denk dat iedereen zonder problemen weet te surfen door de catalogus.
Teksten en informatievoorziening +
Als je echt moeite hebt met de Engelse taal dan zul je wellicht niet graag op Vente-privee vertoeven, maar ik denk dat de taal voor de meeste mensen uit de doelgroep geen probleem zal vormen. De tekstjes bij de producten zijn kort en bestaan vaak uit reclameachtige typeringen en bondig omschreven specificaties. Soms staat er wat achtergrondinformatie bij een artikel, maar lappen tekst zijn in de catalogus niet te vinden.
De hulpsectie daarentegen bevat wel aardig wat tekst. Voor de Nederlandse markt zijn dat dus Engelse teksten, met hier en daar opzettelijk een charmante Franse kreet. De meeste informatie is vlot en bondig geschreven, dus je hoeft nergens lappen tekst te lezen. Soms is het wellicht zelfs té kort en hadden ze beter dingen kunnen combineren. Het zijn nu namelijk wel erg veel kort opgeknipte infopagina's, met soms maar één of enkele regels tekst.
De informatievoorziening is ruim en volgens mij ook volledig, hoewel bepaalde stukjes wat mij betreft beter gecombineerd kunnen worden om de versnippering wat te te verminderen. Een voorbeeld: de informatie over bezorging is opgedeeld in vijf stukken, elk op een eigen pagina: Delivery area, Delivery methods, Delivery charges, Delivery times, Delivery problems. Dat had prima op één pagina gekund. En zo zijn er dus heel veel losse stukjes. Je navigeert je een ongeluk als je alles wilt lezen.
E-commerce +/-
Informatievoorziening en gebruiksvriendelijkheid bestelproces +
Over het bestellen en betalen communiceert de site in voldoende mate. Ook hier is de info erg opgeknipt, maar neem je het overvloedig navigeren voor lief, dan krijg je alle informatie die je wenst. Het enige wat ontbreekt is een stap voor stap beschrijving van het betaalproces.
Betaalopties +
In de webshop kun je betalen met creditcard, PayPal en iDeal. Voor de Nederlandse markt zijn dat voldoende betaalopties.
Veiligheid bestelproces -
Het bestelproces verloopt helaas niet in een beveiligde omgeving. Alle persoonlijke gegevens worden onversleuteld verzonden en pas bij de betaling via de payment service provider maakt de site gebruik van een SSL-verbinding. Er wordt nogal hoog opgegeven over het belang dat Vente-privee.com zou hechten aan veiligheid, maar blijkbaar hoort het beveiligd verzenden van persoonlijke gegevens daar niet bij.
Testbestelling n.v.t.
Een testbestelling had dit keer geen zin, omdat de leveringstermijn drie tot vier weken is. Een eventuele bestelling zou pas bij mij worden bezorgd als deze Twinkle in een (te) vergevorderd stadium van productie - of zelfs al verzonden - is.
Conclusie +/-
De basis van Vente-privee.com is redelijk tot goed te noemen op de meeste fronten. Maar er zijn te veel min- en twijfelpunten om de webwinkel als goed te beoordelen. Een score van redelijk is daarom meer op zijn plaats. Dat je weken moet wachten op bestelde producten lijkt mij persoonlijk ook niet echt prettig. Ik vind luiaards sympathieke beesten, maar ik betwijfel of ik zelf voldoende geduld zou hebben voor het gebruik van deze site. Of de prijzen eventueel een dergelijke wachttijd zouden compenseren, dat weet ik niet want van het aanbod op het moment van schrijven heb ik te weinig prijzenkennis om dat te kunnen beoordelen.
Dit is de uitgebreide versie van een artikel dat eerder verscheen in Twinkle 3-2012.
Mysteryshopper bezoekt Vente-privee.com
2012-03-20T11:00:00
2017-11-09
180101
Magazine
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Mysteryshopper bezoekt Vente-privee.com
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.