Twinkle | Digital Commerce

Fonq.nl zoekt groei over de grens

2017-05-27
180101
  • 1:44

Fonq.nl breidt zijn online verkoopactiviteiten in het buitenland steeds verder uit. De online retailer opende webshops in België en Duitsland en verkoopt via Amazon ook in andere landen. De opening van nieuwe eigen webwinkels en deals met andere marktplaatsen staan op de rol.

Fonq.nl’s internationale expansie begon afgelopen oktober met de opening van Brabantia-webshop.be, vertelt CEO Patrick Kerssemakers aan Twinkle. ‘Niet lang daarna hebben we Fonq.be geopend, in de Nederlandse taal. Het assortiment komt voor 80 tot 85 procent overeen met dat van Fonq.nl.’

Amazon.de en Fonq.de
Afgelopen najaar startte Fonq.nl ook een pilot met marktplaats-verkoop in Duitsland: de dochter van RFS Holland Holding verkoopt producten via Amazon.de. Begin dit jaar volgde de opening van Fonq.de, waarop aanmerkelijk minder artikelen staan dan op de Belgische site. Kerssemakers: ‘Het vertalen neemt natuurlijk tijd in beslag. Bovendien wilden we eerst eens kijken hoe het zou lopen in Duitsland.’

Frankrijk, UK en Scandinavië
De komende periode wil Fonq.nl ervaring opdoen met verkoop via andere marketplaces dan Amazon, waarbij Kerssemakers eBay en het Franse La Redoute als opties noemt. In april moet Fonq.fr de deuren openen. ‘Ook zullen we de komende maanden vijf nicheshops gaan openen in België, naast Fonq.be. In de tweede helft van dit jaar willen we starten met eigen shops in de UK en Scandinavië.’

Salesupply, DHL
Volgens Kerssemakers is het een stuk eenvoudiger geworden om als Nederlandse webwinkel in het buitenland actief te worden (compleet overzicht), door de opkomst van intermediairs met kennis van lokale markten. Zo werkt Fonq.nl onder meer samen met Salesupply. Voor de verzending sloot de nummer 46 uit de Twinkle100 een deal met DHL.
 
Helft van de groei
De verkoop in het buitenland moet volgens Kerssemakers een substantiële bijdrage gaan leveren aan de groei van Fonq.nl: ‘Afgelopen jaar nam onze omzet toe van 15 tot 20 miljoen euro. Voor dit jaar mikken we weer op een flinke groei, van 20 tot 30 procent. We zien voor ons dat buitenlandse verkoop voor misschien wel de helft daarvan gaat tekenen.’