Twinkle | Digital Commerce

Vente-exclusive.com over m-commerce

2017-05-27
188187
  • 2:58

Vente-exclusive.com organiseert online privé-verkopen in de Benelux. Het bedrijf heeft ook een actieve mobiele strategie, waarover CEO Peter Grypdonck een boekje open deed op de Webwinkel Vakdagen.


Tekst: Mattias Vercauteren

 
Vente-exclusive.com verkoopt overstocks of producten van merken die extra sales willen genereren. De artikelen die worden aangeboden zijn altijd gerelateerd aan de thema’s mode en lifestyle. De uitverkopen worden georganiseerd in campagnes die telkens maar een aantal dagen duren.

Vente-exclusive.com is al een aantal jaren actief (Twinkle-interview uit 2010) en vorig jaar heeft het zo’n 1 miljoen artikelen verkocht. CEO Grypdonck vertelde vorige week in Utrecht over de rol van het mobiele kanaal.

Doelstellingen en ambities
De doelstellingen van Vente-exclusive.com met m-commerce zijn de volgende:

  • User experience en een complete service kunnen aanbieden
  • Klanten het risico laten vermijden om een deal te missen
  • Extra platform creëren dat complementair is met de website

Momenteel bezit Vente-exclusive.com enkel een iPhone-app. De reden waarom het bedrijf juist hiermee is gestart, was drieledig: de snelheid, het gebruiksgemak en de grote basis van gebruikers. Een Android-app is in ontwikkeling, maar ook andere dingen staan op de rol, namelijk een webshop en mobiele shop op basis van HTML5.

De iPhone-app
De iPhone-app van Vente-exlcusive.com is uiteindelijk 60 mandagen in ontwikkeling geweest, van concept tot finale uitwerking. Vente-exclusive.com vond het belangrijk om deze capaciteiten inhouse te bezitten en het heeft dus geïnvesteerd in nieuwe medewerkers om de apps en de ondersteuning van alles wat met mobiel te maken heeft te ontwikkelen.

Koppeling met site
De iPhone-app moest vele delen van de succesvolle website overnemen qua design en functionaliteiten. De aangename gebruikservaring moest dus hetzelfde blijven.

Zo krijgen gebruikers van de app hetzelfde campagneoverzicht, waarbij je naar beneden kan scrollen om door de uitverkopen te bladeren. Ook productpagina’s binnen de campagnes zijn zo goed als gelijk aan die op site. De focus ligt hier op de prijs en de foto’s van de artikelen. Verder is de shopping cart, steeds in beeld is bij de gewone website, belangrijk. Dit overzicht is steeds beschikbaar in een aparte tab op de iPhone app:



Enkele cijfers
Vente-exclusive.com noemde ook een aantal cijfers sinds de lancering van de app in juni 2011. In totaal is de app al  32.000 keer gedownload en bovendien wordt deze ook actief gebruikt. Elke week komen er nog eens 500 actieve gebruikers bij.

65 procent van die gebruikers bevindt zich in Nederland en 35 procent in België. Ook het aantal bestellingen via de app slaat uit in het voordeel van Nederland: 62 procent van de mobiele aankopen komt vanuit Nederland, tegenover 38 procent uit België. De bestellingen via de gewone website zijn telkens 50/50 verdeeld tussen de twee landen en dus valt het verschil in mobiele orders op. Nederland blijkt op het vlak van m-commerce iets verder.

Het profiel van een app user is bij Vente-exclusive.com gelijk aan dat van de website gebruiker: 40 procent gebruikt de app dagelijks en 30 procent gebruikt hem meer dan 3 keer per week. Voor beide kanalen is er een belangrijke verkooppiek in de ochtend.

Push notificaties
Via de app kan je gebruik maken van push notifications. 40 procent doet dat ook. Gebruikers van de gewone website ontvangen standaard dagelijks e-mails met aankondigingen van nieuwe campagnes. Dit zijn berichten die je informeren over nieuwe campagnes of specifieke verkopen die je eerder hebt ingesteld. Het merendeel van de bestellingen via de iPhone-app wordt gedaan na het ontvangen van een push notificatie.

In totaal bedraagt de mobiele omzet momenteel 3 procent van de totale sales van Vente-exclusive.com, wat nog te weinig is volgens Grypdonck. Hij hoopt het aandeel met de lancering van de Android-app en andere mobiele aanpassingen sterk te verhogen.
 
Mattias Vercauteren is Search Engine Marketing Consultant bij Queromedia. Dit artikel verscheen eerder op het
Zoekmachine Marketing Blog van het bureau.