TripAdvisor mag niet langer roepen dat reviews op zijn platform echt, eerlijk en betrouwbaar zijn. Op last van de Advertising Standards Authority heeft de review-verzamelaar de claims van zijn Britse site verwijderd. Volgens TripAdvisor staat de autoriteit buiten de werkelijkheid.
De Advertising Standards Authority (ASA), het Britse equivalent van de Reclame Code Commissie, stelt dat TripAdvisor bepaalde claims niet waar kan maken. Zo kan de grootste reissite ter wereld niet garanderen dat de beoordelingen op de site afkomstig zijn van echte reizigers, omdat de wegen van beoordelaars niet worden nagetrokken.
ASA sluit zijn oordeel van vanochtend af met de woorden: We told TripAdvisor not to claim or imply that all the reviews that appeared on the website were from real travellers, or were honest, real or trusted.
Commercieel belang
De uitspraak is TripAdvisor behoorlijk in het verkeerde keelgat geschoten. In een verklaring (bron) tekent het bedrijf aan dat de klacht bij ASA is ingediend door twee hotels en door Kwikchex. Dat bedrijf in online reputatie management heeft volgens de reviewsite een commercieel belang bij het ‘ondermijnen van het vertrouwen in user generated reviews’.
Gezond verstand
TripAdvisor zegt niet direct dat alle reviews op zijn site wel van echte reizigers komen, maar stelt dat het praktisch ondoenlijk is om dat te bewijzen. Het bedrijf noemt het ASA-oordeel ‘een klap in het gezicht van het gezonde verstand’, omdat miljoenen mensen dagelijks review sites gebruiken en vertrouwen.
TripAdvisor versus Zoover
TripAdvisor, dat in december losraakte van boekingssite Expedia.com, bereikt maandelijks meer dan 50 miljoen unieke bezoekers wereldwijd. In ons land bleek de site afgelopen voorjaar nog niet erg populair; bij niet meer dan 12 procent van de Nederlanders ging een bel rinkelen bij het horen van de naam, becijferde Intomart GfK. TripAdvisor heeft hier een grote achterstand op Zoover, een naam die bij liefst 89 procent van de Nederlanders bekend bleek.
Tripadvisor wordt volgens mij steeds populairder in Nederland. Daarnaast hebben ze een samenwerking met Iens wat leidt tot een betere branding in Nederland.