Twinkle | Digital Commerce

Tesco, Otto, Ikea, Heinz en augmented reality

2017-05-27
180101
  • 1:48

Augmented reality biedt een manier om meer beleving te bieden aan shoppers op afstand. Mogelijk kopen ze daardoor eerder en sturen ze een product minder vaak retour. Etailment.de zette voorbeelden van onder meer Tesco, Otto, Ikea en Heinz op een rij.

Wikipedia biedt een goede definitie van augmented reality, toegevoegde realiteit in het Nederlands: 'Toegevoegde realiteit is een vakgebied dat zich hoofdzakelijk bezighoudt met het zo realistisch mogelijk toevoegen van computergemaakte beelden aan rechtstreekse, reële beelden.'

Tesco
De Britse supermarktketen Tesco maakte samen met Kishino een eigen augmented reality app, waarmee gebruikers tientallen producten virtueel op hun hand kunnen leggen:

Otto
Otto biedt al enige tijd een virtuele paskamer in zijn shop op Facebook. De webcam neemt het postuur van de shoppers op en berekent op basis daarvan diens maten. Vervolgens worden daarop kledingstukken geprojecteerd:

Brille24
Brille24 had in mei 2011 de primeur met een driedimensionale pasmogelijkheid op afstand. Inmiddels kunnen klanten via augmented reality het complete assortiment van de online optiekwinkel virtueel proberen:

Bodymetrics
Bodymetrics maakt gebruik van driedimensionale sensoren op basis waarvan Microsoft’s spelcomputer Kinect ook werkt. Als deze techniek wordt gekoppeld aan een camerafunctie op televisies, kan een shopper met zijn handen kleding selecteren en direct zien hoe iets hem zou staan.

UDecore
De applicatie uDecore biedt shoppers de mogelijkheid om te zien hoe een bank in hun woonkamer zou staan:

Ikea
Voor Ikea ontwikkelde een student een soortgelijke toepassing:

Heinz Ketchup
Heinz Ketchup, dat ook aan de orde kwam in een overzicht met Facebook-toepassingen, ontwikkelde een mobiele toepassing in samenwerking met Blippar. Door over het embleem op de fles te bewegen met de camera van het mobieltje, kunnen Blippar-gebruikers meer informatie krijgen, bijvoorbeeld over recepten. Bij iedere ‘blipp’ maakten ze bovendien kans op een prijzenpakket.

Bron: Etailment.de