Twinkle | Digital Commerce

SEO-dokters bezoeken Babyplezier.nl

2017-05-27
180101
  • 4:19

De SEO-dokters van Twinkle geven u, door middel van SEO site-clinics, advies op het gebied van zoekmachineoptimalisatie. Meerdere webshops hebben zich gemeld voor controle. In dit artikel vindt u de adviezen voor Babyplezier.nl.

Tekst: Eduard Blacquière, Corné Hoogendoorn, Martin Joosse en Dylan Mouthaan
 
De adviezen van de SEO-dokters zijn gericht op een specifieke webshop, maar de tips zijn doorgaans ook toepasbaar op andere sites. U kunt de aanbevelingen dus gebruiken voor uw eigen webshop.



In een competitieve markt, zoals de markt voor babyartikelen, heeft de autoriteit van een website veel invloed in de uiteindelijke zichtbaarheid in Google. Hoe populair is Babyplezier.nl bij de doelgroep? Wat zeggen andere websites over Babyplezier.nl? Hoeveel links heeft Babyplezier.nl van andere websites? Is Babyplezier.nl zichtbaar in diverse social media-kanalen? Slechts enkele voorbeelden van signalen die invloed hebben op de zichtbaarheid van een website in de zoekresultaten van Google.

Meetbaar
Google zelf gebruikt termen zoals autoriteit, vertrouwen en reputatie regelmatig door elkaar. Een belangrijk signaal voor deze rankingfactor, en tevens het best meetbaar, zijn de inkomende links van een website. Heeft u enkele links van diverse startpagina’s? Of heeft uw website tientallen links van vakinhoudelijke blogs? Het laatste geval is voor Google een duidelijk signaal dat ook uw website iets te zeggen heeft. In het eerste geval is dit twijfelachtig. Op internet zijn er diverse tools beschikbaar om de inkomende links van een website te bekijken. De bekendste zijn Opensiteexplorer.org en Majesticseo.com. Daarnaast kunt u met Google Webmaster Tools natuurlijk altijd de inkomende links van uw eigen website bekijken.

Vergelijken
Open Site Explorer, MajesticSEO en Google gebruiken elk een eigen database. Ze geven dus ook andere resultaten wanneer u kijkt naar de inkomende links voor Babyplezier.nl:

•   Open Site Explorer: 942 links vanaf 60 verschillende domeinen

•   MajesticSEO: 5.797 links vanaf 200 verschillende domeinen

Deze cijfers op zichzelf zeggen nog niet zo heel veel. Het wordt interessant wanneer u de autoriteit vergelijkt met de concurrentie in de zoekresultaten. Als u bijvoorbeeld kijkt naar de concurrentie in de top tien op het zoekwoord ‘Kinderwagens’ dan ziet u onder andere: Babyhuyswebshop.nl, Baby-dump.nl, Babysale.nl en Babypark.nl. Als u deze domeinen vergelijkt in MajesticSEO dan ziet u dat Babyplezier.nl gemiddeld presteert. Toch is Babyplezier.nl niet vindbaar in zoekmachines. Dit komt doordat de daadwerkelijke webshop op een subdomein staat: Shop.baby-plezier.nl.

Subdomein
Google ziet een subdomein als een aparte website. Vergelijkt u Shop.babyplezier.nl in MajesticSEO dan ziet u dat deze ook een stuk slechter presteert: (zie afbeelding 2) Shop.babyplezier.nl heeft 26 verwijzende domeinen, met totaal 78 links. Let op, een website kan vaker naar Babyplezier.nl verwijzen, waardoor het totaal aantal links hoger ligt. Met deze score staat de shop onder de concurrentie, de nummer 4 doet het bijvoorbeeld al een stuk beter met 207 verwijzende domeinen en 1.018 links totaal. Om autoriteit op te bouwen is het aan te raden zo veel mogelijk binnen één domein te doen. Bij gebruik van aparte domeinen, of subdomeinen, worden er extra eilandjes gecreëerd die elk apart autoriteit gaan opbouwen.

Kwaliteit
Met één goede link bereikt u meer dan met tientallen of honderden waardeloze links. Er zijn talloze factoren die de kwaliteit van een link bepalen. Kwalitatief goede links zijn vaak te herkennen, in bijvoorbeeld Google Analytics, doordat ze ook veel verkeer opleveren. Op dit moment gebruikt Babyplezier.nl: http://shop.babyplezier.nl, http://blog.babyplezier.nl en http://www.babyplezier.nl. Door deze samen te voegen op http://www.babyplezier.nl worden de autoriteiten van deze subdomeinen gebundeld. Daarnaast is het belangrijk voor het verkrijgen van links dat de andere partij een reden heeft om een link naar uw website te plaatsen. Zorg daarom voor waardevolle en interessante content. Een handig instrument hiervoor is een weblog, zoals Babyplezier.nl ook heeft. Vier tips hierbij:

1. Wat wil mijn doelgroep lezen?
De artikelen op het weblog van Babyplezier.nl zijn nu gericht op producten. Misschien interessant, maar zeker niet onderscheidend of uniek. Daarnaast wil je als jonge moeder of vader veel liever de ervaringen van anderen lezen. Hoe hebben zij de verzorging van hun baby aangepakt? Tegen welke problemen liepen zij aan? En hoe zijn deze opgelost? En ja, hierbij kan Babyplezier.nl natuurlijk heel slim verwijzen naar het eigen productaanbod.

2. Spreekt deze kop aan?
‘Sinterklaas’, ‘Beaba kabouterlampje Limited Edition’, ‘Nieuwe Babyartikelen’; een willekeurige selectie van drie koppen op het weblog van Babyplezier.nl. Deze koppen nodigen niet direct uit om verder te lezen. Gebruik een kop die aanspreekt, de bezoeker nieuwsgierig maakt en uitnodigt om verder te lezen. De kans is dan ook groter dat andere websites doorlinken naar het artikel.

3. Waar is de doelgroep?
Onderzoek welke andere websites door de doelgroep worden gelezen. Een artikel over de ervaringen van een jonge vader tijdens de zwangerschap van zijn vrouw kan heel goed een link krijgen van bijvoorbeeld de website Babyopkomst.nl.

4. Exclusieve links
Een website als Babyopkomst.nl (maar ook andere blogs en websites over zwangerschappen en baby’s) is natuurlijk altijd gebaat bij content. Benader websites die bekend zijn in de markt persoonlijk en biedt ze een exclusief artikel aan. Vraag in ruil voor deze exclusiviteit een link. Persoonlijke blogs en websites die minder bekend zijn, kunt u een standaard e-mail sturen en standaard artikelen aanbieden - hoewel het zeker in het begin nooit kwaad kan extra energie te steken in het verkrijgen van een link.

____________________


Uw webshop laten nakijken?
Wilt u dat de SEO-dokters uw webshop nakijken en praktische verbetertips geven? Meld uw webshop dan aan via: redactie@twinklemagazine.nl.
____________________

Tip van de week
Wilt u meer praktische SEO-tips? Kijk dan op Orangevalley.nl/seo-dokter en volg de SEO-dokter op Twitter.
____________________
 
Eduard Blacquière, Corné Hoogendoorn, Martin Joosse en Dylan Mouthaan zijn werkzaam als SEO-specialisten bij OrangeValley.

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 1-2012.