Wereldhave bundelt ondernemers uit zijn winkelcentra voortaan ook online. Ze kunnen hun webwinkel koppelen aan digitale portals. Wereldhave investeert verder in gratis wifi en social media. Een centraal winkelmandje is er vooralsnog niet.
Wereldhave, dat samenwerkt met Greenhouse Innovation, gaat voor al zijn stenen winkelcentra in ons land een digitaal equivalent ontwikkelen. De primeur is voor Eggert in Purmerend. Daarna zijn winkelcentra in Arnhem, Roosendaal, Capelle aan den IJssel, Maassluis, Leiderdoop en Etten-Leur aan de beurt.
Foto van fysieke entree
Op Eggertwinkelcentrum.nl zijn alle daar gehuisveste winkeliers te vinden, via de zoekfunctie, de indeling op productcategorie of via de plattegrond op de homepage. Wie een winkel selecteert krijgt een foto van de fysieke entree te zien à la Google’s Streetview. Na nog een klik belandt de bezoeker in de webwinkel van de winkelier of van de keten waarbij hij is aangesloten:
Twitter, Foursquare en Facebook
Alle 520 detailhandelaren uit de winkelcentra van Wereldhave krijgen Twitter-accounts en ze worden opengesteld voor Foursquare check-ins, meldt Vastgoedmarkt. Ook krijgt ieder winkelcentrum zijn eigen Facebook-pagina. Typt een van de winkeliers ‘#aanbieding’ in zijn tweet, dan staat deze aanbieding direct op de homepage van het winkelcentrum. Deze en andere tweets, check-ins op Foursquare en updates op Facebook verschijnen ook op de eigen virtuele winkelruit van een winkelier (zie afbeelding).
Afhalen
Wereldhave zegt met de websites het afzetpotentieel van winkeliers te willen vergroten. Het is vooralsnog onmogelijk om online aankopen bij meerdere winkels centraal af te rekenen. Technisch gezien is dat ook een lastige opgave. Wat wel zou kunnen en wat Wereldhave nu nog niet doet, is bij de entree van de verschillende (web)winkels aangeven of online bestelde producten ook in de getoonde winkels opgehaald kunnen worden.
Wereldhave
Wereldhave (jaarverslag in pdf) heeft zijn hoofdkantoor in Den Haag. Het vastgoedbedrijf is behalve in ons land actief met winkelcentra in België, Groot-Brittannië en Finland. Vorige week maakte Wereldhave bekend de activiteiten in de Verenigde Staten te staken (pdf).
Leuk initiatief, maar wat ik niet begrijp is dat de links naar de websites van de retailer verwijzen naar de centrale websites (bv halfords.nl) zodat de lokale retailer er geen profijt bij heeft.
Over de vormgeving kun je twisten, maar op je mobiel is het een drama! En op een kleiner beeldscherm van een laptop (11 inch mac) is de site ook niet goed bruikbaar.
Ha Seth, dank voor je feedback!
Websitelink is uiteraard geheel eigen keuze van de winkelier.
Mobiele variant in ontwikkeling, blijf ons volgen ;-)
Fijne dag!
Winkelvastgoedinvesteerder Wereldhave geeft al zijn Nederlandse huurders toegang tot Snipper. Uit het persbericht (pdf): Met deze video-app kunnen winkeliers korte films, Snippertjes, maken met hun smartphone en direct plaatsen in hun digitale etalage. Van de visboer die zijn eerste vaatje nieuwe haring ontvangt tot de kledinginkoper die zijn nieuwste aanwinsten uit Parijs toont. Snipper zorgt ervoor dat ondernemers nog intensiever met hun klanten kunnen communiceren. In het online winkelcentrum en in de stenen locatie.