Target, een van Amerika’s grootste retailers, doet een dringend beroep op fabrikanten om in-store only producten in omloop te brengen. De keten is het beu dat klanten wel komen kijken, maar niet kopen in zijn winkels. Showrooming noemt Target dat.
Target is na het lager gepositioneerde Walmart de grootste winkelketen van de Verenigde Staten. Het bedrijf bezet de 23e plaats op de lijst met Amerika’s grootste online verkopers van Internet Retailer (1,33 miljard dollar in 2010). Dat impliceert dat Target moeite heeft om het offline succes door te trekken online.
Investeringen
In de brief aan fabrikanten, waar veel Amerikaanse media de afgelopen dagen uit citeerden, stellen CEO Gregg Steinhafel en verkoopdirecteur Kathee Tesija het beu te zijn dat hun winkels slechts als toonzaal dienst doen. ‘Wat we niet willen is dat online only retailers onze winkels gebruiken als showroom voor hun producten en dat ze onder onze prijzen gaan zitten, terwijl ze geen investeringen doen. Dat doen wij wel, om met trots uw merken te presenteren.’
Inkoopkracht inzetten
Target roept fabrikanten en leveranciers op om (varianten op) bepaalde producten alleen via fysieke winkels te distribueren. Op Mobilepaymentstoday.com laten verschillende retail experts weten de oproep van Target wel te begrijpen. ‘Retail doctor’ Bob Phibbs laat optekenen: ‘Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat Best Buy en Walmart dit niet al hebben aangegeven. Als fysieke retailers hun inkoopkracht nu niet inzetten, dan brokkelt de sterke positie af die ze nog weldegelijk hebben.’
ER is ook een beweging dat fabrikanten die van huisuit altijd via retail verkochten nu zelf webshops gaan neerzetten o.a. phillips. De retail is er niet bijster blij mee. Het lijkt me logisch dat een dergelijk groot merk voor de adviesprijs producten verkoopt. De retail mag daar dan iets onder gaan zitten en kan met extra advies/diensten het verschil maken.
Persoonlijk heb ik ervaren dat sommige producten maar moeilijk te koop zijn. zoals het philips sonicare tandeborstelopzetstukje. De marge daarop is volgens mij behoorlijk, maar geen van de electronica en drogisten hadden hem op voorraad. Da's een gemiste kans.
De retail moet zorgen dat ze meerwaarde hebben tov online en het dus aantrekkelijk maken om het product te kopen. Verder heeft een merk een voordeel aan het feit dat ze in een fysieke winkel te koop zijn en kan dus voordeel bieden aan de fysieke winkels boven de online varianten.
De retail zorgt voor een deel van de exposure en de fabrikant vergoed de retail daarvoor. In de wasmachine markt was dat een tijd geleden zeker zo!
@Wouter Blom. Mee eens dat de reail de meerwaarde t.o.v. online moet kunnen aantonen.
/CBHet een sluit het ander overigens niet uit mijns inziens. Indien goed doorgevoerd zullen de fysieke winkels en hun online strategie elkaar versterken. Maar men zal buiten de gebaande paden moeten gaan denken.
Des te belangrijker om een goed geintegreerd multi-channel beleid te voeren en de toegevoegde waarde van persoonlijk advies te onderstrepen. En de klant niet de winkel uit laten gaan zonder op zijn minst het uitgezochte product te hebben gemaild naar zijn/haar mailadres zodat hij/zij dit thuis desgewenst nog eens kan nakijken en kan bestellen.
De reisbranche kampt al jaren met dezelfde problematiek en wordt het "meegeven" van een reisvoorstel steeds frequenter en met succes toegepast, waardoor je online en offline bij elkaar brengt.
Maar als ik in een winkel naar b.v. een electronisch product kijk en nog niet kan (of wil) besluiten, dan heb ik het persoonlijk nog nergens meegemaakt dat men mij vraagt om een url even te mogen mailen of de link op een smartphone mee te geven, zodat ik het later online kan boeken bij hetzelfde bedrijf. Een laagste prijs garantie biedt vertrouwen mochten ze het eventueel hetzelfde product ergens anders tegen een lagere prijs vinden. Ervaring vanuit de hotellerie leert dat dit veel vertrouwen geeft, maar relatief weinig gebruik van gemaakt wordt.
Verduidelijking op mijn reactie :
"meegeven" moet zijn "online meegeven"
en met de laatste zin "Ervaring vanuit de hotellerie leert dat dit veel vertrouwen geeft, maar relatief weinig gebruik van gemaakt wordt" daarmee bedoel ik dat een dergelijke garantie de drempel om te boeken lager maakt maar dat relatief weinig boekers de moeite nemen om te reclameren.
Moet hierbij denken aan dat Bol reclame filmpje waarbij allerlei opdringerige en storende zaken van een gem. retailer de revue passeren...
En nou doet Target huilie huilie omdat ze steeds meer voelen/zien dat online omzet weggekaapt wordt van de retailer door webshops...ga toch mee met je tijd en zorg dat je online ook dominant aanwezig bent...lijkt de entertainmentindustrie wel...
Chris
Het is prima als iemand om wat voor reden dan ook online wil kopen, maar val de retailer niet lastig met al die zogenaamde smoesjes en gebruik zijn/haar winkel niet als showroom. Heeft dus niets met huilie huilie te maken. Overigens een behoorlijk aantal leveranciers en fabrikanten hebben het achter hun ellebogen. In de politiek zou dat heten links lullen en rechts zakken vullen. Terecht dat Target probeert exclusiviteit te bedingen.
H. de Bruin