Twinkle | Digital Commerce

Target wil af van 'showrooming'

2017-11-08
1890709
  • 1:18

Target, een van Amerika’s grootste retailers, doet een dringend beroep op fabrikanten om in-store only producten in omloop te brengen. De keten is het beu dat klanten wel komen kijken, maar niet kopen in zijn winkels. Showrooming noemt Target dat.

Target is na het lager gepositioneerde Walmart de grootste winkelketen van de Verenigde Staten. Het bedrijf bezet de 23e plaats op de lijst met Amerika’s grootste online verkopers van Internet Retailer (1,33 miljard dollar in 2010). Dat impliceert dat Target moeite heeft om het offline succes door te trekken online.

Investeringen
In de brief aan fabrikanten, waar veel Amerikaanse media de afgelopen dagen uit citeerden, stellen CEO Gregg Steinhafel en verkoopdirecteur Kathee Tesija het beu te zijn dat hun winkels slechts als toonzaal dienst doen. ‘Wat we niet willen is dat online only retailers onze winkels gebruiken als showroom voor hun producten en dat ze onder onze prijzen gaan zitten, terwijl ze geen investeringen doen. Dat doen wij wel, om met trots uw merken te presenteren.’

Inkoopkracht inzetten
Target roept fabrikanten en leveranciers op om (varianten op) bepaalde producten alleen via fysieke winkels te distribueren. Op Mobilepaymentstoday.com laten verschillende retail experts weten de oproep van Target wel te begrijpen. ‘Retail doctor’ Bob Phibbs laat optekenen: ‘Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat Best Buy en Walmart dit niet al hebben aangegeven. Als fysieke retailers hun inkoopkracht nu niet inzetten, dan brokkelt de sterke positie af die ze nog weldegelijk hebben.’