De naar omzet grootste online retailers van Europa boekten het afgelopen jaar 15,6 procent meer omzet dan in 2013. Dat blijkt uit de jongste uitgave van de Europe 500, samengesteld door Internet Retailer. De bedrijven noteerden samen een omzet van 141,4 miljard dollar.
In vergelijking met vorig jaar is er weinig veranderd aan de top 10 van de naar omzet grootste Europese retailers. Amazon, Otto en Tesco vormen net als in 2013 de top drie. Daaronder zijn enkele spelers van plek gewisseld en heeft John Lewis de lijst verlaten, waar Asda de top 10 voor het eerst is binnengedrongen.
Hieronder vindt u de complete Europese top 10 van online retailers naar omzet in 2014:
Groeiers
De Europe 500 bevat ook een lijst met de vijf grootste groeiers. De Turkse webwinkel Morhipo zag zijn omzet vorig jaar het hardst stijgen, met 116,7 procent naar 73 miljoen dollar. Coolblue is de eerste Nederlandse webwinkel in deze lijst. Het bedrijf bezet plek 20.
Cross border-winnaars
Internet Retailer geeft net als vorig jaar aan dat cross border verkoop voor een hogere omzet zorgt. De uitgever van de Europe 500 meldt dat 15 van de 25 grootste spelers deze stap al hebben gemaakt, maar dat dit de ‘early movers’ zijn. ‘Steeds meer kleinere spelers starten nu ook met internationale verkoop. Volgend jaar kunnen we dus vertellen wie de winnaars en de verliezers in deze race zijn’, zo schrijft Mark Brohan, vp Research bij Internet Retailer.
Nederlandse spelers
De Europe 500 is voor de vijfde keer uitgegeven. Ahold is de eerste Nederlandse partij in de lijst, op de vijftiende plek. Dit is vijf plaatsen hoger dan in 2013. Hieronder ziet u de vijf grootste Nederlandse spelers volgens Internet Retailer:
Twinkle100
Twinkle werkt opnieuw aan een overzicht van de grootste online retailers, de grootste online reisverkopers en dit keer ook de grootste online verzekeraars van ons land. U kunt tips voor de Twinkle100 mailen naar rob@twinkle100.nl.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Europa’s grootste online retailers
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.