Mabel Mangnus en Helene van der Meijs openen binnenkort de digitale deuren van Stad.nl. Winkeliers, online en offline, kunnen straks een winkeltje openen in de stad, waarvoor ze een vast bedrag gaan betalen. Een afrekenmodule wordt later toegevoegd aan Stad.nl.
Mangnus en Van der Meijs presenteerden hun concept op de afgelopen Webwinkel Vakdagen. Het generieke domein Stad.nl moet vooral plaats gaan bieden aan ‘kleinere, unieke ondernemingen’, en een alternatief vormen voor Google AdWords. Volgens Mangnus is Google momenteel de enige winkelstraat op internet: ‘Helaas is deze winkelstraat overbevolkt en duur. De straat wordt steeds meer gedomineerd door de grote bedrijven.'
Modegracht, Kinderlaantje en Interieurstraat
In de nieuwe virtuele stad komen specifieke straten voor bepaalde productcategorieën. Zo bewegen shoppers zich straks door de Modegracht, het Kinderlaantje of de Interieurstraat. Ondernemers kunnen hun producten met prijzen tonen in een eigen winkel, waar bezoekers direct contact met hun kunnen leggen. Enthousiaste shoppers kunnen bepaalde winkels of producten makkelijk delen via social media en een eigen straat bouwen met hun favoriete winkels.
Winkelmandje
Tot de Webwinkel Vakdagen hadden zich ruim honderdvijftig winkeliers aangemeld voor Stad.nl. De komende weken worden bezoekers op uitnodiging binnengelaten en in maart gaan de stadspoorten helemaal open. Dan zal er nog geen winkelmandje beschikbaar zijn, maar het is wel de bedoeling dat dat er komt. ‘Stad.nl is geen doorlinksite, maar een bestemming’, aldus de initiatiefneemsters.
Staat alleen nergens waar je je kunt aanmelden of info kunt vinden, kan absoluut niks vinden, althans niet snel. Bij Stad.nl kom in een inlogpagina voor de stad, maar hoe meld je je dan aan en wat als ik een winkel wil daar?
Hallo CC,
wij hebben daar ook een winkeltje dat binenkort de deuren opent, je moet naar het stadhuis gaan, daar een Stadspas aanmaken, dan door naar de makelaar en daar kan je alles lezen en invullen.
s6 ermee
Mvg,
`t fietswinkeltje
@'t fietswinkeltje: Wat jij net noemt is naar mijn mening direct het zwakste punt van stad.nl. Het is veel te ingewikkeld en te uitgebreid. De klant wil tegenwoordig steeds sneller en overzichtelijkere shops (kijk naar bol, coolblue) en dat kan ik hiervan niet echt zeggen. En dan een argument wat ik vaker zie terugkomen; hoe zit het met SEO, cross-selling,...