Eventim, Paylogic, See Tickets, Ticketservice en andere ‘primaire ticketverkopers’ gaan op voor een nieuw keurmerk: SKEN Ticketkeur, van de Stichting Kwaliteits Evenementen Nederland. SKEN wil dat Den Haag werk maakt van regels voor de secundaire handel.
Het SKEN Keurmerk is voorbehouden aan sites die direct tickets verkopen in opdracht van de organisator. De bezoeker weet hierdoor dat hij een betrouwbaar product koopt voor de juiste prijs, is de gedachte.
Certificering
Volgens Willem Westermann, secretaris van SKEN, heeft ongeveer 90 procent van de primaire ticketverkopers zich aangesloten bij SKEN Ticketkeur. Zij laten zich binnenkort certificeren, waarna ze per 1 juni aanstaande het waarborg mogen voeren op hun website. Westermann: ‘Op dit moment selecteren we partijen die de controle op zich kunnen nemen, denk daarbij aan instanties als Kiwa, Kema of BSI. Voor de poppodia (verenigd in de VNFP, red.), schouwburgen en concertzalen (VSCD) kijken we naar een centrale werkwijze, zodat ze niet allemaal apart door de molen hoeven.’
Opkopen en doorverkopen
De afgelopen jaren hebben veel secundary ticket sites geld verdiend met het opkopen en doorverkopen van entreebewijzen tegen een flinke meerprijs. Een aantal van deze sites verzamelde zich in de zelfregulerende EUSTA (European Union Secondary Ticketing Association), maar enkele leden van die associatie werden door de Consumentenautoriteit op de vingers getikt. Worldticketshop.nl, een van de initiatiefnemers, beloofde na een dwangsom zijn leven te beteren. Inmiddels is het al lange tijd stil rond de EUSTA.
20 procent extra
SKEN lanceerde eerder de publiekscampagne Weet Waar Je Koopt. Met het keurmerk hoopt de stichting het onderscheid tussen primaire en secundaire verkopers nog duidelijker te maken voor de consument. Verder wil SKEN dat de Eerste Kamer akkoord gaat met een wetsvoorstel dat in april 2010 al door de Tweede Kamer werd aangenomen. In die wet staat dat doorverkopers van tickets bovenop de normale prijs slechts 20 procent extra in rekening mogen brengen.
Appel
Volgens Westermann heeft de behandeling in de Eerste Kamer vertraging opgelopen, omdat de initiatiefnemers uit de Tweede Kamer (Arda Gerkens van de SP en Nicolien van Vroonhoven-Kok van het CDA) niet meer in het parlement zitten: ‘Nu de industrie is gebundeld willen we de politiek een appel doen om dit snel op te pakken. Ik weet dat er mensen zijn die zeggen dat de secundaire handel dan vanuit het buitenland zijn activiteiten voortzet, maar dat is nog geen reden om hier geen fatsoenlijke regels te hanteren.’
Gaaap.... dat valt zo te lezen onder de noemer: Wij van WC eend adviseren WC eend....
online verkopers die een eigen keurmerk starten waarbij ze zelf besluiten dat enkel zij en een paar samenwerkende partners die mogen voeren en andere concurenten niet.
Volstrekt waardeloos keurmerk. Kan ook wel een keurmerk starten dat enkel ik mag voeren..
@Daniël: de adoptie van dit keurmerk is zo groot dat het de seundaire markt weldegelijk kan treffen denk ik.
De kans op succes van dit waarborg - want dat is het - hangt af van de bekendheid onder de Nederlandse bevolking. De lancering tijdens Noorderslag afgelopen zaterdag genereerde in ieder geval volop media-aandacht. Als de aangesloten partijen zelf ook gaan wijzen op het belang van het keurmerk én de wet wordt aangenomen, dan wordt het secundaire verkopers wel erg moeilijk gemaakt. Nog even afgezien van de vraag of dat een goede zaak is.
@Arjan: daar ben ik het zeker mee eens. secundaire markt zal er zeker door getroffen kunnen worden.
Maar mijn punt is dat het een volkomen onbetrouwbaar keurmerk zal zijn en dus een misplaatst gevoel van veiligheid zal kunnen geven omdat de partijen die het keurmerk voeren zelf ook degene zijn die de voorwaarden bepalen.
En die wet is ook slechte zaak, is egwoon nog een punt waarmee de ticket verkopers hun secundaire collega's het moeilijker proberen te maken om zo concurentie uit te schakellen.
Nu ben ik er ook geen voorstander van dat tickets tegen zeer hoge prijzen worden doorverkocht maar ben nog minder voorstander van bedrijven die lobbyen om hun concurenten het leven zuur te maken.
Misschien een wet maken dat tickets allemaal in centraal systeem moeten komen waaruit alle ticket verkopers weer kunnen doorverkopen met daarin eventueel een regeling dat ticket verkopers die veel meer verkopen ook meer marge maken. dan is die secundaire markt al vrijwel helemaal niet meer nodig (op particuliere verkoper via b.v. marktplaats na dan).
@Daniël: volgens mij willen de partijen achter het keurmerk er vooral voor zorgen dat kaarten na aankoop bij hun (omzet is dan binnen) niet voor meer geld worden doorverkocht aan consumenten. Daardoor wordt de toegang tot evenementen immers onbedoeld exclusiever.
Daniel, ik denk niet dat je partijen die secondair tickets verkopen als concurrent genoemd kunnen worden. Zij kopen vaak erg veel tickets op om deze vervolgens tegen een veel hogere prijs te verkopen, waardoor de consument (de kaartkopers in dit geval) wordt getroffen.
Bedrijven als Paylogic, Eventum en See leveren organisatoren een uitgebreid systeem met zeer diverse opties en rekenen hiervoor servicekosten. Secundaire ticketverkopers kopen echter alleen een hoop kaarten en gooien deze te koop op een goedkope website, zo hoor je geen geld te verdienen als je het mij vraagt.
Maar waarom kopen die secundaire verkopers de tickets bij de standaard ticket verkopers? Wel antwoord daarop is waarschijnlijk omdat ze niet de kans/mogelijkheid krijgen om de tickets uit eerste hand te verkopen omdat ze uit die inkoop kanalen geweerd worden.
Daarom moeten ze wel bij de normale ticket bureaus kopen en zo duur doorverkopen.
Dus bied die bedrijven ook de mogelijkheden om tickets tegen normale inkoop prijzen in te kopen en ze hoeven niet meer tegen die heel hoge prijzen door te verkopen.
En ticket bureaus profiteren er uiteindelijk ook gewoon van omdat ze lekker snel al hun kaarten kwijt zijn. anders konden ze dat ook nog wel anders oplossen door b.v. een maximum van 4 of 6 kaarten per postcode/huisnummer combinatie te laten kopen. Dan wordt het voor secundaire verkopers ook al lastiger om grote hoeveelheden kaarten in te kopen.
Maar om te beginnen dus bij de bron aanpakken: zorgen dat andere ticket verkopers ook tickets normaal kunnen inkopen en dus verkopen.
en nogmaals: ikben geen voorstander van die dure secundaire ticket verkopers maar ben wel voor open concurentie.
Zelf momenteel ook een probleem met heel groot bedrijf dat mij niet wil laten inkopen terwijl mijn concurenten dat wel mogen en daarbij al aangaven dat dat was omdat ze de markt niet willen verstoren. Maar ondertussen klagen ze wel bij me als ik het tegen hun wil via omwege uit andere landen in de EU importeer.
Hahahahaha
Wel hilarisch dit allemaal!
Wat veel mensen niet weten is dat die zogenaamde 'primaire' verkopers, soms kaarten achterhouden en via HUN EIGEN 'secundaire' kanaal doorverkopen. Zie bijv. primair kanaal: http://www.ticketmaster.com (heeft ook een nederlandse variant) en secundair kanaal: http://www.getmein.co.uk (zie zelfs onder hun logo staan 'a ticketmaster company').
Een aantal jaar terug was ticketmaster nog in opspraak gekomen omdat er was uitgelekt dat zij zelf opzettelijk enkele vakken(!!!!) in de O2 london voor het concert van Madonna had achtergehouden en voor 'woekerprijzen' (''door'')verkochten.. Ze doen dus zelf mee in het secundaire spelletje...?!
Het enige probleem voor hun is dat zij geen voet aan grond weten te krijgen in het 'secundaire' land waardoor zij proberen de concurrentie op deze manier aan te vallen..
Vergeet trouwens ook niet dat ticketmaster onder Livenation valt.. De vriendelijke organisator van 80/90% van alle primaire ticketverkoop in NL, zij hebben bij alle primaire organisaties wel 'een' vinger in de pap..
Leuke promotie campagne trouwens die hele 'weet waar je koopt'. Livenation is ook de eigenaar van Mojo Concerts. Mojo verkoopt haar kaarten weer via alle bovengenoemde 'officiele verkoopadressen'. Ze doen alsof ze nu ineens gaan samenwerken, maar dat is bullshit. Mojo/Livenation concerts verbindt hun al langer samen
Pfff ''Weet met wie je te maken hebt'' zou een eventuele promotie campagne van de EUSTA moeten gaan heten ;-)!
Deze hele partij officiele verkopers kan je toch niet serieus nemen????????
Hi,
Ik woonde voorheen in the USA en daar was een aantal jaar terug een enorme ophef vanwege de fusie tussen Ticketmaster en Livenation. Lees hier meer erover:
http://www.rollingstone.com/music/news/bruce-springsteen-furious-at-ticketmaster-rails-against-live-nation-merger-20090204
Bruce Springsteen (2009): "the one thing that would make the current ticket situation even worse for the fan than it is now would be Ticketmaster and Live Nation coming up with a single system, thereby returning us to a near monopoly situation in music ticketing"
@Sebastiaan: wat jij zegt klopt over Ticketmaster. Ze hebben trouwens nog zo'n secundair kanaal in Amerika: http://www.ticketsnow.com.. dat is ook van hun..
Ergens begrijp ik ook wel dat die tickets voor een duurdere prijs worden doorverkocht.. ik bedoel hoe kan een ticket op de eerste rij nou even duur zijn als een ticket op de twintigste rij?!?! In Amerika is het hele secundaire systeem al aanvaard door het volk.. misschien moeten mensen dat hier ook maar accepteren. Je kan niet altijd voor een dubbeltje op de voorste rij zitten toch?!