Op weg naar New York opende ik afgelopen vrijdag De Telegraaf. Ik kon helaas niet meteen reageren en ik bleek na aankomst op JFK ook de NOS al gemist te hebben. 'Webshop is kansloos zonder echte winkel' en 'Lol is ervan af voor pure webshopper!'
Deze koppen waren gebaseerd op sectoronderzoek van ABN Amro (link naar pdf-rapport onderaan deze posting). Volgens onderzoeker Michel Koster heeft het 'uitsluitend online verkopen zijn hoogtepunt gehad'.
Impact van e-commerce
Zojuist heb ik een meeting bijgewoond van FIRAE, een groep van global retail association executives, die jaarlijks bij elkaar komen in New York aan de vooravond van de NRF Retail Covention. Een van de onderwerpen was de impact van e-commerce op de traditionele retail. De conclusie was dat deze invloed de komende jaren enorm zal zijn. De helft van deze global industry leaders verwacht dat online over 20 tot 30 jaar tussen 25 en 50 procent van de wereldwijde traditionele retail zal uitmaken. In de US lag dit percentage in 2011 al op zo'n 7 procent.
Belangrijke driver voor deze verwachtingen zijn het veranderende kijk-en koopgedrag van consumenten wereldwijd, onder invloed van de snel veranderende technologie. Die stelt ons in staat om 'anytime, anywhere' online te consumeren.
Nonsens!
De resultaten van het onderzoek van ABN Amro lijken op resultaten van onderzoek van 10 jaar geleden, toen het gemeengoed was om de impact van online te minimaliseren. 'Uitsluitend online verkopen heeft zijn hoogtepunt gehad', aldus Koster. Webwinkels moeten volgens Koster dringend overwegen om snel een fysieke winkel te openen voor het te laat is. Wat een nonsens! Het overgrote deel van de pure online winkels heeft in winkelstraten helemaal niets te zoeken.
Wishful thinking
'Mensen willen zien, vergelijken en beoordelen', aldus Koster in de Telegraaf. Om daar aan toe te voegen dat dit het best in een fysieke winkel kan gebeuren. Koster lijkt ervoor te pleiten tegen beter weten in iets te doen aan de toenemende leegstand in veel binnensteden. Wellicht dat hij er goed aan doet om de analyse van afgelopen week in Trouw over ondernemerschap in de detailhandel er nog eens op na te lezen. Maar Koster lijkt te vervallen in wishful thinking, wellicht ten behoeve van de eigen vastgoedportefeuille van ABN Amro. Hij gaat en passant voorbij aan de economische wetten van online retailing, veranderend consumenten gedrag en gewoonweg veranderende marktomstandigheden.
Ben het niet altijd met je eens, maar denk dat je hier 100% gelijk in hebt. Als de Nederlandse belasting betaler de miljarden steun uit de ABN zou halen, is de bank failliet, ze kunnen niet eens hun eigen broek ophouden. We hebben met z'n tweeën een pure internetwinkel, onze omzet is afgelopen jaar met 54% toegenomen naar 920.000 euro, van zo'n toename kan de ABN alleen maar dromen.
Vr.gr.,
Robert